Fem nya avtal förhandlas
Avtalsrörelsen har tagit ny fart igen. I dag träffas Transport och arbetsgivarna för en första förhandlingsrunda kring fem nya avtalsområden.
Avtalsförhandlingarna gäller anställda på bensinstationer, gummiverkstäder, inom flygtankningen och inom petroleumbranschen.
På förmiddagen träffades avtalsdelegationerna för de olika avtalen för att komma fram till vilka krav de ska driva. Under eftermiddagen börjar förhandlingarna mellan Transport och de två arbetsgivareorganisationerna Petroleumbranschens Arbetsgivareförbund (PAF) och Motorbranschens Arbetsgivareförbund (MAF).
Kraven ser olika ut för de olika avtalen.
– På gummiavtalet är till exempel bemanningsfrågan viktigast, säger Magnus Larsson som är centralt ansvarig ombudsman för alla fem avtalen.
För att komma till rätta med den ökade inhyrningen vill Transport få igenom samma avtal om bemanning som förbundet fick till efter strejken på Transportavtalet. Det innebär att ett företag som vill hyra in personal först måste förhandla med facket. Samma skrivning finns nu också med i miljöarbetar- och taxitelefonistavtalen.
I flygtankningsavtalet och depåavtalet har man tidigare haft en lönepott vid sidan av tarifflönen som har fördelats lokalt. Det har gjort att tarifflönen är relativt låg i de båda avtalen. Förra året fick Transport igenom att halva potten skulle bakas in i tarifflönen. I årets förhandling vill man gå ett steg längre.
– Vi vill att hela potten ska gå in i tarifflönerna, säger Magnus Larsson.
För bensin- och garageavtalet är motparten Motorbranschens Arbetsgivareförbund. Där vill Transport förutom att få upp lönen, att arbetspassen ska vara minst fyra timmar.
– Dessutom vill vi att man ska förhandla lokalt innan man inför måltidsuppehåll på en arbetsplats, säger Magnus Larsson.
För bensinstationsavtalet, med Petroleumbranschens Arbetsgivareförbund som motpar,t är ett viktigt krav att de anställda ska få sin lön den 25:e i månaden i stället för som nu, den 27:e.