Close
Jörgen Öhman och Peter Strålind, i röda t-tröjor, diskuterar med besökare på SocForum 2023.
Close

Festival – och mobilisering inför slaget om välfärden

Facket. På lördagen möttes vänstern i bred bemärkelse på Socialistiskt Forum, traditionsenligt i ABF-huset i Stockholm. Bakom ett av bokborden stod transportare och spred Mobiliseringbladet.

– Det här är ett forum med chans att väcka opinion och visa vår motståndskraft mot högerkrafterna, säger miljöarbetaren Peter Strålind från Transports Stockholmsavdelning.

Peter Strålind med pallen som visar att Rörelsens alla tre ben måste med för att bära.

Framför bokbordet där Transportarbetarnas Socialdemokratiska fackklubb och avdelning 5 höll till var det trångt vid lunchtid. Till närmaste grannar hörde Republikanska föreningen och tankesmedjan Tiden.

Tusentals besökare kom till ”SocForum” för att ta del av debatter, föreläsningar och kultur.

Välfärden var i år i fokus. Och som en spegling av samhällsklimatet var det på många programpunkter skrivningar om slag, om angrepp, om motstånd, och om kriser och nedmontering.

Skriften Mobiliseringsbladet talar också om vikten av att mobilisera och organisera – och om att arbetarrörelsen på gemensam grund måste stå enad och på gemensam front möta Tidöpartiernas arbetarfientliga politik.

– Vi är tio LO-förbund i ett gemensamt upprop, det är unikt, säger Peter Strålind.

Jörgen Öhman, ordförande för Avarnklubben i Stockholm, lyfter också otrygga anställningar som en hälsorisk.

Via QR-kod i det fackliga bladet går det att ladda ned den handbok som forskare vid Karolinska Institutet sammanställt, och som också innehåller åtgärdsförslag för att minska riskerna vid anställningar som avviker från normen med heltid och kollektivavtal.

Enighet och motstånd

Att den svenska välfärden är under angrepp tycktes det råda fullständig enighet om.

Politiskt handlar det om neddragningar i det offentliga och angrepp mot den svenska modellen, om fackens makt i frågor som att tillsätta skyddsombud. Men också om offentlig finansiering av till exempelvis musikskolan, museer och Hyresgästföreningen.

En av de mest välbesökta föreläsningarna var ekonomen Clara E. Matteis ”Åtstramningspolitik som klasskamp mot arbetare”. Mattei blottlägger i sin bok Kapitalets ordning (Verbal förlag) hur åtstramningspolitik historisk, liksom i dag, används för att skydda kapitalet i oroliga tider och mot folkliga protester.

Välbesökt var också ”Hur ska välfärden överleva?” med Elinor Odeberg, chefsekonom på tankesmedjan Arena Idé. Ett befriande budskap att ha med sig, för oss alla som inte har doktorerat i nationalekonomi på Handels, var att ekonomi är politik – och välkomnande att diskutera ekonomisk politik. Något Odeberg även talat om i Transportarbetaren i samband med att boken Dyrtider (Atlas förlag) kom ut.

De fem fackliga värnen

Transports Stockholmsavdelning stod som arrangör för ”Vad händer med dig när våra fem värn är under attack?”, ett samtal med bland andra Peter Strålind och Jörgen Öhman från Stockholmsavdelningen.

Jörgen Öhman, Peter Strålind och Martin Jansson i samtal om fackligt-politiskt arbete.

Med i Sandler-salen var även Transports avdelningsutvecklare Rasmus Grahm och Martin Jansson. De talade om förbundets politiska plan, det pågående arbetet och hur det ska organiseras. Det gäller bland annat utbildning av personer ute i regionerna.

– Det handlar om att skapa ett tryck underifrån, våra medlemmar ska tala med folk ute på arbetsplatserna, säger Martin Jansson.

Centralt är tanken att Transports frågor ska få genomslag i politiken.

En sådan fråga är kontroll av EU:s mobilitetspaket, den regelsamling som EU antagit och som i teorin ska garantera schysta arbetsvillkor för yrkesförare och stoppa osund konkurrens. Om den efterlevs, vilket alltså kräver en kontrollinstans enligt facket.

Markus Pettersson, facklig-politisk sekreterare, talar i Sandlarsalen på SocForum.

Socialdemokraternas facklig-politiske sekreterare Markus Pettersson talade om högerns, och framför allt SD:s angrepp, på det facklig-politiska samarbetet. Angrepp som rör olika delar inom rörelsen, men där huvudattacken är riktad mot facket enligt Pettersson.

Markus Pettersson, tidigare utredningschef på Transportarbetareförbundet och en tid tf förbundsordförande, underströk också vikten av att det facklig-politiska arbetet sker lokalt och regionalt.

Alla tre ben ska med

Med en trebent pall illustrerade transportarna betydelsen av att alla ben bär. Om välfärden ska värnas måste alla hålla.

Rörelsens framgång bygger på såväl fackligt inflytande, som politiskt inflytande och folkbildning.

De fackliga värnen:

  • Full sysselsättning
  • Aktiv arbetsmarknadspolitik
  • Hög a-kassa
  • Starkt anställningsskydd
  • Rikstäckande kollektivavtal

I ABF-husets Sandlersal gällde samtalet till stor del hur hoten mot fackförbunden ska avvärjas. Och hur det arbetet ska organiseras.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Johan Larsson:
    27 november, 2023

    Marcus Pettersson valdes väl även till förbundssekreterare vid kongressen 2012 om jag inte minns fel.

  2. Lilly Hallberg:
    28 november, 2023

    Det stämmer! (Och det kanske hellre borde med än det jag valde, för att hålla förklaringen kort i sammanhanget.) Vänliga hälsningar Lilly, reporter

Lästips:

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Johan Danielsson (S) i Europaparlamentet september 2024.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Tillåtet med pant på lustgastuber

Miljö. Landets kommuner får erbjuda pant till personer som lämnar in använda lustgastuber för återvinning. Den slutsatsen drar kommunernas branschorganisation Avfall Sverige som granskat lagstiftningen. ”Jättebra”, tycker miljöarbetaren Rasmus Forsberg i Göteborg.

Utredning för att stoppa onormalt låga anbud vid upphandlingar

Upphandlingar. Oseriösa taxi- och färdtjänstbolag som konkurrerar med undermålig och farlig arbetsmiljö och fuskar med löner, skatter och avgifter kan gång på gång vinna upphandlingar. Nu ger regeringen konkurrensverket i uppdrag att komma med förslag som ska underlätta för upphandlande myndigheter och enheter att välja bort anbud som är onormalt låga och oseriösa.

Tidningsbuden drabbas hårt av Tidöpartiernas höjda försörjningskrav för migrantarbetare. Bilden är en arkivbild.

Chock när tidningsbud sägs upp på VTD

Distribution. Ett 20-tal tidningsbud på Västsvensk Tidningsdistribution (VTD) vid filialen i Uddevalla och omkring 15 distributörer i Stenungsund blir av med sina jobb. Orsaken är att Bohusläningen och ST-tidningen övergår till enbart digital utgivning efter beslut av mediebolaget Stampen.

Avtal 2025
Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Självmord vanligare i vissa yrkesgrupper

Medicin. Manliga arbetare inom transport och renhållning tillhör yrkesgrupper med kraftigt förhöjd risk för självmordsbeteende. Det visar en studie från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.