Close
Jörgen Öhman och Peter Strålind, i röda t-tröjor, diskuterar med besökare på SocForum 2023.
Close

Festival – och mobilisering inför slaget om välfärden

Facket. På lördagen möttes vänstern i bred bemärkelse på Socialistiskt Forum, traditionsenligt i ABF-huset i Stockholm. Bakom ett av bokborden stod transportare och spred Mobiliseringbladet.

– Det här är ett forum med chans att väcka opinion och visa vår motståndskraft mot högerkrafterna, säger miljöarbetaren Peter Strålind från Transports Stockholmsavdelning.

Peter Strålind med pallen som visar att Rörelsens alla tre ben måste med för att bära.

Framför bokbordet där Transportarbetarnas Socialdemokratiska fackklubb och avdelning 5 höll till var det trångt vid lunchtid. Till närmaste grannar hörde Republikanska föreningen och tankesmedjan Tiden.

Tusentals besökare kom till ”SocForum” för att ta del av debatter, föreläsningar och kultur.

Välfärden var i år i fokus. Och som en spegling av samhällsklimatet var det på många programpunkter skrivningar om slag, om angrepp, om motstånd, och om kriser och nedmontering.

Skriften Mobiliseringsbladet talar också om vikten av att mobilisera och organisera – och om att arbetarrörelsen på gemensam grund måste stå enad och på gemensam front möta Tidöpartiernas arbetarfientliga politik.

– Vi är tio LO-förbund i ett gemensamt upprop, det är unikt, säger Peter Strålind.

Jörgen Öhman, ordförande för Avarnklubben i Stockholm, lyfter också otrygga anställningar som en hälsorisk.

Via QR-kod i det fackliga bladet går det att ladda ned den handbok som forskare vid Karolinska Institutet sammanställt, och som också innehåller åtgärdsförslag för att minska riskerna vid anställningar som avviker från normen med heltid och kollektivavtal.

Enighet och motstånd

Att den svenska välfärden är under angrepp tycktes det råda fullständig enighet om.

Politiskt handlar det om neddragningar i det offentliga och angrepp mot den svenska modellen, om fackens makt i frågor som att tillsätta skyddsombud. Men också om offentlig finansiering av till exempelvis musikskolan, museer och Hyresgästföreningen.

En av de mest välbesökta föreläsningarna var ekonomen Clara E. Matteis ”Åtstramningspolitik som klasskamp mot arbetare”. Mattei blottlägger i sin bok Kapitalets ordning (Verbal förlag) hur åtstramningspolitik historisk, liksom i dag, används för att skydda kapitalet i oroliga tider och mot folkliga protester.

Välbesökt var också ”Hur ska välfärden överleva?” med Elinor Odeberg, chefsekonom på tankesmedjan Arena Idé. Ett befriande budskap att ha med sig, för oss alla som inte har doktorerat i nationalekonomi på Handels, var att ekonomi är politik – och välkomnande att diskutera ekonomisk politik. Något Odeberg även talat om i Transportarbetaren i samband med att boken Dyrtider (Atlas förlag) kom ut.

De fem fackliga värnen

Transports Stockholmsavdelning stod som arrangör för ”Vad händer med dig när våra fem värn är under attack?”, ett samtal med bland andra Peter Strålind och Jörgen Öhman från Stockholmsavdelningen.

Jörgen Öhman, Peter Strålind och Martin Jansson i samtal om fackligt-politiskt arbete.

Med i Sandler-salen var även Transports avdelningsutvecklare Rasmus Grahm och Martin Jansson. De talade om förbundets politiska plan, det pågående arbetet och hur det ska organiseras. Det gäller bland annat utbildning av personer ute i regionerna.

– Det handlar om att skapa ett tryck underifrån, våra medlemmar ska tala med folk ute på arbetsplatserna, säger Martin Jansson.

Centralt är tanken att Transports frågor ska få genomslag i politiken.

En sådan fråga är kontroll av EU:s mobilitetspaket, den regelsamling som EU antagit och som i teorin ska garantera schysta arbetsvillkor för yrkesförare och stoppa osund konkurrens. Om den efterlevs, vilket alltså kräver en kontrollinstans enligt facket.

Markus Pettersson, facklig-politisk sekreterare, talar i Sandlarsalen på SocForum.

Socialdemokraternas facklig-politiske sekreterare Markus Pettersson talade om högerns, och framför allt SD:s angrepp, på det facklig-politiska samarbetet. Angrepp som rör olika delar inom rörelsen, men där huvudattacken är riktad mot facket enligt Pettersson.

Markus Pettersson, tidigare utredningschef på Transportarbetareförbundet och en tid tf förbundsordförande, underströk också vikten av att det facklig-politiska arbetet sker lokalt och regionalt.

Alla tre ben ska med

Med en trebent pall illustrerade transportarna betydelsen av att alla ben bär. Om välfärden ska värnas måste alla hålla.

Rörelsens framgång bygger på såväl fackligt inflytande, som politiskt inflytande och folkbildning.

De fackliga värnen:

  • Full sysselsättning
  • Aktiv arbetsmarknadspolitik
  • Hög a-kassa
  • Starkt anställningsskydd
  • Rikstäckande kollektivavtal

I ABF-husets Sandlersal gällde samtalet till stor del hur hoten mot fackförbunden ska avvärjas. Och hur det arbetet ska organiseras.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Johan Larsson:
    27 november, 2023

    Marcus Pettersson valdes väl även till förbundssekreterare vid kongressen 2012 om jag inte minns fel.

  2. Lilly Hallberg:
    28 november, 2023

    Det stämmer! (Och det kanske hellre borde med än det jag valde, för att hålla förklaringen kort i sammanhanget.) Vänliga hälsningar Lilly, reporter

Lästips:

Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Transportarbetarens logga

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.

DHL Express Italy undersöks för grovt skattefusk

Rättsfall. DHL i Italien skattefuskar för att kunna utnyttja billig arbetskraft. Det hävdar åklagarmyndigheten i Milano och den har beslagtagit en halv miljard kronor från företaget.

Månskära över Bromma, dag tre i Ramadan 2024.

Ramadan och arbete

Arbetsvillkor. Lördagen den 1 mars startar den muslimska fastemånaden ramadan. Jobbpass utan mat och dryck kan vara en utmaning, men för de allra flesta fungerar det bra att arbeta som vanligt.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.