Close
Filip Rydolw, ordförande för Transports klubb för flygplatskontrollanter på Arlanda.
Close

Filip på Arlanda: ”Vi gör ett hästjobb för varandra”

Timslånga köer och en överfull terminal 5. Det har varit stressiga veckor för personalen på Arlanda. – För en vecka sedan sträckte sig kön från terminal 5 till terminal 4 och tillbaka igen, säger Filip Rydolw, ordförande för Transports fackklubb för Avarns flygplatskontrollanter i säkerhetskontrollen på Arlanda.

Terminal 5. Fredag morgon den 17 juni. Det är den lugnaste dagen på länge. Köerna till incheckning och säkerhetskontrollen har inte varit så här korta på veckor. Det är ändå svårt att hitta en tom plats i incheckningshallen. Under dagen kommer den att fyllas upp ännu mer.

Filip Rydolw är kritisk till brist på framförhållning från statligt ägda Swedavia, som är flygplatsens ägare och Avarns uppdragsgivare.

– De lämnar en hel del att begära vad gäller att ta höjd för arbetsmiljöproblemenen för oss som jobbar här. Det är ett enormt problem när alla ska flyga samma tid från samma ställe.

– Vi som jobbar i kontrollen gör ett hästjobb för varandra. Solidariteten märks tydligt. Alla ställer upp och jobbar stenhårt. Men ibland känns det som Sisyfos i den grekiska mytologin. Vi rullar upp samma sten för ett berg och ner på andra sidan, sedan ska den upp igen.

Under pandemin var det stendött på Arlanda.

– Det var så tomt att det gick att spela landhockey, säger Filip Rydolw.

Fler än 500 av hans kollegor blev av med jobbet då. Det var då. Nu är företaget är i full gång att rekrytera och många har valt att komma tillbaka. Men det går långsamt eftersom säkerhetsprövningen tar ungefär åtta veckor.

Avarn har löst problemet genom att starta ett underbolag som inte är ett auktoriserat bevakningsbolag med hängavtal med Transport. Där anställs personer som inte godkänts. När de har allt klart för att börja jobba som flygplatskontrollanter så flyttas de över till det huvudbolaget.

– Det har börjat droppa in fler och fler. Vi får hela tiden mer att göra så det är bra att vi är fler på plats men de får inte utföra allt arbete. Fördelen är att de kan börja jobba direkt. Då tar de inte jobb någon annanstans i väntan på att börja jobba, säger Filip Rydolw.

Filip Rydolw anser att informationen från flygplats till resenärer varit för otydlig. Budskapet har varit att komma i så god tid som möjligt.

– Så står Bosse och Henke i kön. Den ena flyger klockan 15 och den andra 18. Då hamnar vi i ett läge där resenärerna kommer till kontrollerna vid fel tider och vi får försöka anpassa oss därefter.

– Det har varit skittufft både för oss på golvet och arbetsledningen.

Kontrollanterna på Avarn som är tillsvidareanställda har alla fått semestererbjudande efter ett rullande semesterschema, sedan har det gått att önska, berättar Filip Rydolw. Vissa har valt att skippa sommarsemestern och jobba med extra betalt.

– Man kan alltid deala och vi är inte negativa till att vissa väljer att jobba frivilligt över sommaren för att tjäna lite extra pengar. Det görs nu, men jag vill inte gå in på några detaljer, säger Filip Rydolw.

Filip Rydolw ska rusa till nästa möte. Han går från terminal 5 genom ett lugnt Sky City och kommer till en terminal 4. Där i avgångshallen nedanför säkerhetskontrollen vid terminal 4 är det nästan helt tomt sånär som på ett par personer som jobbar på Swedavia och en handfull resenärer som slappar vid sina rullväskor.

– Nu har vi öppnat den här terminalen för inpassering till femman. Det är bara att gå genom säkerhetskontrollen. Ta höger och gå ner i en tunnel de har öppnat till terminal 5, säger han.

Det är inte så många som vet om det än.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Frans Ganneby:
    17 juni, 2022

    Fin artikel, men ett ganska betydande faktafel: det är inga skyddsvakter som jobbar i säkerhetskontrollen, utan flygplatskontrollanter! Ganska stor skillnad i roll och befogenheter så inte bra att blanda ihop. Avarn har i dagsläget inga skyddsvakter alls på Arlanda.

  2. John Antonsson:
    20 juni, 2022

    Hej, tack för din kommentar.
    Det var en tankevurpa som låg bakom problemet. Självklart är det så. Felet har rättats till.
    John, reporter

  3. Peter Jansson:
    17 juni, 2022

    Inkompetenta företagsledningar som inte klara av sina uppdrag.Så här går det när man snålar och säger upp personal.Att det skulle bli många som flyger igen efter pandemin borde väl inte vara så svårt att räkna ut.Man behöver ha överkapacitet när det gäller personal så att man klarar av sjukdomar, semestrar, föräldraledigt och när fler vill flyga igen.Har man inga samtal med flygbolagen om vilka flöden av resenärer de ser på olika tidshorisonter?

Lästips:

Kollegorna lyser upp flygvärden Danijel Kovacic arbetsdagar. ”Vi är glada, sociala och utåtriktade, även om vi fått stiga upp 03.00. Annars skulle det vara svårt att ha det här jobbet.” Foto: Justina Öster

”Folk älskar jobbet men har inte råd att stanna kvar”

Flyg. Högt ovan molnen har flygvärden Danijel Kovacic upplevt både frierier, svimningar, magsjuka och en misstänkt hjärtinfarkt. Jobbet är fantastiskt, tycker han, men pandemin kom med sänkt lön och sämre arbetsvillkor. Därför engagerade han sig fackligt.

Magnus Albertsson tankar ett flygplan från Luxair.

Förberett för Jet A-1

Flygtankare. En fredag i oktober. Runt 280 flighter går från Arlanda den dagen. De flesta av dem tankas av ett gäng flygtankare som jobbar på firman Stockholm Fuelling Services.

Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Tillåtet med pant på lustgastuber

Miljö. Landets kommuner får erbjuda pant till personer som lämnar in använda lustgastuber för återvinning. Den slutsatsen drar kommunernas branschorganisation Avfall Sverige som granskat lagstiftningen. ”Jättebra”, tycker miljöarbetaren Rasmus Forsberg i Göteborg.

Utredning för att stoppa onormalt låga anbud vid upphandlingar

Upphandlingar. Oseriösa taxi- och färdtjänstbolag som konkurrerar med undermålig och farlig arbetsmiljö och fuskar med löner, skatter och avgifter kan gång på gång vinna upphandlingar. Nu ger regeringen konkurrensverket i uppdrag att komma med förslag som ska underlätta för upphandlande myndigheter och enheter att välja bort anbud som är onormalt låga och oseriösa.

Tidningsbuden drabbas hårt av Tidöpartiernas höjda försörjningskrav för migrantarbetare. Bilden är en arkivbild.

Chock när tidningsbud sägs upp på VTD

Distribution. Ett 20-tal tidningsbud på Västsvensk Tidningsdistribution (VTD) vid filialen i Uddevalla och omkring 15 distributörer i Stenungsund blir av med sina jobb. Orsaken är att Bohusläningen och ST-tidningen övergår till enbart digital utgivning efter beslut av mediebolaget Stampen.

Avtal 2025
Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Självmord vanligare i vissa yrkesgrupper

Medicin. Manliga arbetare inom transport och renhållning tillhör yrkesgrupper med kraftigt förhöjd risk för självmordsbeteende. Det visar en studie från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.