Close
Klubbordförande Filip Rydolw i folkvimlet på Arlanda,
Close
Hallå där!

Filip Rydolw

... ordförande för Arlandaklubben som organiserar flygplatskontrollanter. Först drabbades ni av pandemi och nedskärningar, sen blev det sommarkaos och personalbrist. Hur har ni det nu på Arlanda?

– Det går åt rätt håll, men läget är fortfarande pressat. Vi har fått in betydligt fler kollegor och har lyckats få igenom en del schemaändringar för att folk ska få sina pauser, raster och vila. Ändå finns en viss oro. Det är snart jul så vi nojar lite. Förra julen var kämpig och vi har många nya oerfarna som ska läras upp.

Om du ser tillbaka på coronatiden. Hur många kollegor fick gå?

– Jag har ingen exakt siffra men det var två tredjedelar, om inte fler. Riktigt många fick sluta.

Hur var stämningen under pandemin?

– Väldigt oroligt, och ledsamt, folk mådde inte bra. Sen när trafiken började komma i gång igen var vi alla överens om att en pandemi räcker. Nu har vi fått krig i Ukraina, inflation, höjda bensin- och energipriser och oron för hur det kan påverka resandet.

Hur var din roll som ordförande då?

– Det gällde att finnas där och ta rygg på mina kamrater. Rent krasst hade jag gärna sett färre uppsägningar. Det gör ont i hjärtat att se folk som jobbat i 20 år få gå. Det svider, även om vi räddade majoriteten av våra medlemmar. Bland de uppsagda har många fixat nya jobb men många har också kommit tillbaka.

Från att ha varit för många var ni i somras för få flygplatskontrollanter?

– Det var fullt kaos när man kom vid 2, 3 på morgonen och hade kunnat lösas mycket bättre. Men Swedavia är inte bra på att planera. De kan lägga flera avgångar på samma terminal medan andra står tomma. I klubbstyrelsen låg vi på vår arbetsgivare Avarn så hårt vi kunde för att kontrollanterna skulle få återhämtning. Vi fick till rätt schysta deals för dem som gick med på att skjuta upp fyra veckor av semestern. 20 000 kronor och rätt att ta ut ledigheten efter oktober. Ganska många nappade.

Hur reagerade passagerarna på väntetider och missade flyg?

– Blandat. Många betedde sig riktigt illa, en del som vilda djur, och kollegorna fick ta emot obefogad skit. Det är aldrig okej när du gör ditt jobb. Det hejdade apokalypsstämningen när Avarn satte in yttre vakter som stoppade folk från att ta sig in på terminalen långt före avgång.

Fossilfritt bränsle

En utredning som varit ute på remiss föreslår utbyggnad av terminalerna på Arlanda, satsningar på kollektivtrafiken till och från flygplatsen och en övergång till fossilfritt bränsle med mera. Efter maktskiftet ska frågan nu beredas på regeringskansliet.

Det finns politisk majoritet i riksdagen för att bygga ut Arlanda. Men i regeringens Tidöavtal nämns inget om Arlanda, däremot att Bromma flygplats ska finnas kvar.

Behöver Arlanda byggas ut?

– Ja, ja, ja! Det är en fruktansvärt dålig flygplats, men i stället för att bygga ut den borde man riva allt och bygga nytt. Till sommaren ska Swedavia i alla fall öppna en ny stor flygplatskontroll som ska ersätta de två mindre på terminal 5. Från facket har vi varit med på möten, kollat upplägg och ritningar och än så länge ser det bra ut. Ju mer rätt från början desto mindre strul sen. För oss som ska jobba där.

Hur är det att arbetspendla till Arlanda?

– Dåligt med busskommunikationer, särskilt om man jobbar tuffa morgonskift. För många är bilen enda alternativet men då får du punga ut med 1000 spänn i månaden, bara för parkeringen. Det är riktigt fult. Månadskort för tågpendlare till och från Uppsala går på 1 500. Vi borde få billigare parkering och subventionerad kollektivtrafik. Men det är svårt att få till när din arbetsgivare (Avarn) och uppdragsgivare (Swedavia) har olika uppdrag.

Dyrare flygbiljetter förutspås, sämre ekonomi hos många och mer miljötänk. Hur kommer det att påverka resandet, tror du?

– Jag tror inte folk slutar flyga förrän vi uppfinner teleportering. Allt går i vågor. Får vi ingen till pandemi tror jag att resandet kommer fortsätta, inte fullt i nivå med före coronan men ändå bra nära.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Maria:
    12 december, 2022

    Bra jobbat men definitivt gratis parkering för personal och buss och tågkommunikationer !!!!! Hur kan de ha öppet på flygplatsen och inte se till att anställda kommer dit? Har själv jobbat på Arlanda i många år och på den tiden fick vi t o m taxi som kunde hämta upp på flera adresser och slutligen Arlanda

Lästips:

Kollegorna lyser upp flygvärden Danijel Kovacic arbetsdagar. ”Vi är glada, sociala och utåtriktade, även om vi fått stiga upp 03.00. Annars skulle det vara svårt att ha det här jobbet.” Foto: Justina Öster

”Folk älskar jobbet men har inte råd att stanna kvar”

Flyg. Högt ovan molnen har flygvärden Danijel Kovacic upplevt både frierier, svimningar, magsjuka och en misstänkt hjärtinfarkt. Jobbet är fantastiskt, tycker han, men pandemin kom med sänkt lön och sämre arbetsvillkor. Därför engagerade han sig fackligt.

Den nya macken mellan Solvalla och Bromma flygplats invigdes i mitten av juni 2024 och har miljön i fokus, säger säljchef Martina Vigren. Arbetet med att installera solceller pågår och några pumpar behöver åtgärdas efter slutbesiktningen av bygget.

Macken vid flyg och trav

Miljön i fokus. Mitt under brinnande mackdöd – när fossila bränslen fasas ut och el in – slog en ny OKQ8-station upp portarna i somras. Ett stenkast från travbanan Solvalla med flygplan från Bromma flygplats dundrande över taken jobbar landets bästa personal…

Utbetalningarna från a-kassan ökar

A-kassan. Hög arbetslöshet och kris i andra branscher har gjort att utbetalningarna från Transports a-kassa ökat kraftigt. Antalet personer som får ersättning har stigit med drygt 36 procent det senaste året.

Gryning i Fornhöjden. Nicklas första stopp är återvinningsstationen som för tillfället är värst drabbad av nedskräpning i kommunen. Foto: Lilly Hallberg

Skräpiga återvinningsstationer avskräcker

Miljö. Kraftigt nedskräpade återvinningsstationer inger nästan fyra av tio svenskar en känsla av otrygghet. Vissa väljer därför att inte lämna sitt skräp. Det framgår av en Novus-undersökning som gjorts på uppdrag av den ideella organisationen Håll Sverige rent.

Chaufför med indraget körkort – stoppad två gånger

Miljö. Polisen stoppade samma berusade lastbilschaufför från Värnamo – två gånger – på nio dagar. Förutom att han körde rattfull hade hans körkort redan dragits in. Mannen, som är i 55-årsåldern, har gjort sig skyldig till ytterligare brott och döms till en månads fängelse.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Tillåtet med pant på lustgastuber

Miljö. Landets kommuner får erbjuda pant till personer som lämnar in använda lustgastuber för återvinning. Den slutsatsen drar kommunernas branschorganisation Avfall Sverige som granskat lagstiftningen. ”Jättebra”, tycker miljöarbetaren Rasmus Forsberg i Göteborg.

Utredning för att stoppa onormalt låga anbud vid upphandlingar

Upphandlingar. Oseriösa taxi- och färdtjänstbolag som konkurrerar med undermålig och farlig arbetsmiljö och fuskar med löner, skatter och avgifter kan gång på gång vinna upphandlingar. Nu ger regeringen konkurrensverket i uppdrag att komma med förslag som ska underlätta för upphandlande myndigheter och enheter att välja bort anbud som är onormalt låga och oseriösa.

Tidningsbuden drabbas hårt av Tidöpartiernas höjda försörjningskrav för migrantarbetare. Bilden är en arkivbild.

Chock när tidningsbud sägs upp på VTD

Distribution. Ett 20-tal tidningsbud på Västsvensk Tidningsdistribution (VTD) vid filialen i Uddevalla och omkring 15 distributörer i Stenungsund blir av med sina jobb. Orsaken är att Bohusläningen och ST-tidningen övergår till enbart digital utgivning efter beslut av mediebolaget Stampen.

Avtal 2025
Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Självmord vanligare i vissa yrkesgrupper

Medicin. Manliga arbetare inom transport och renhållning tillhör yrkesgrupper med kraftigt förhöjd risk för självmordsbeteende. Det visar en studie från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.