Close
Klubbordförande Filip Rydolw i folkvimlet på Arlanda,
Close
Hallå där!

Filip Rydolw

... ordförande för Arlandaklubben som organiserar flygplatskontrollanter. Först drabbades ni av pandemi och nedskärningar, sen blev det sommarkaos och personalbrist. Hur har ni det nu på Arlanda?

– Det går åt rätt håll, men läget är fortfarande pressat. Vi har fått in betydligt fler kollegor och har lyckats få igenom en del schemaändringar för att folk ska få sina pauser, raster och vila. Ändå finns en viss oro. Det är snart jul så vi nojar lite. Förra julen var kämpig och vi har många nya oerfarna som ska läras upp.

Om du ser tillbaka på coronatiden. Hur många kollegor fick gå?

– Jag har ingen exakt siffra men det var två tredjedelar, om inte fler. Riktigt många fick sluta.

Hur var stämningen under pandemin?

– Väldigt oroligt, och ledsamt, folk mådde inte bra. Sen när trafiken började komma i gång igen var vi alla överens om att en pandemi räcker. Nu har vi fått krig i Ukraina, inflation, höjda bensin- och energipriser och oron för hur det kan påverka resandet.

Hur var din roll som ordförande då?

– Det gällde att finnas där och ta rygg på mina kamrater. Rent krasst hade jag gärna sett färre uppsägningar. Det gör ont i hjärtat att se folk som jobbat i 20 år få gå. Det svider, även om vi räddade majoriteten av våra medlemmar. Bland de uppsagda har många fixat nya jobb men många har också kommit tillbaka.

Från att ha varit för många var ni i somras för få flygplatskontrollanter?

– Det var fullt kaos när man kom vid 2, 3 på morgonen och hade kunnat lösas mycket bättre. Men Swedavia är inte bra på att planera. De kan lägga flera avgångar på samma terminal medan andra står tomma. I klubbstyrelsen låg vi på vår arbetsgivare Avarn så hårt vi kunde för att kontrollanterna skulle få återhämtning. Vi fick till rätt schysta deals för dem som gick med på att skjuta upp fyra veckor av semestern. 20 000 kronor och rätt att ta ut ledigheten efter oktober. Ganska många nappade.

Hur reagerade passagerarna på väntetider och missade flyg?

– Blandat. Många betedde sig riktigt illa, en del som vilda djur, och kollegorna fick ta emot obefogad skit. Det är aldrig okej när du gör ditt jobb. Det hejdade apokalypsstämningen när Avarn satte in yttre vakter som stoppade folk från att ta sig in på terminalen långt före avgång.

Fossilfritt bränsle

En utredning som varit ute på remiss föreslår utbyggnad av terminalerna på Arlanda, satsningar på kollektivtrafiken till och från flygplatsen och en övergång till fossilfritt bränsle med mera. Efter maktskiftet ska frågan nu beredas på regeringskansliet.

Det finns politisk majoritet i riksdagen för att bygga ut Arlanda. Men i regeringens Tidöavtal nämns inget om Arlanda, däremot att Bromma flygplats ska finnas kvar.

Behöver Arlanda byggas ut?

– Ja, ja, ja! Det är en fruktansvärt dålig flygplats, men i stället för att bygga ut den borde man riva allt och bygga nytt. Till sommaren ska Swedavia i alla fall öppna en ny stor flygplatskontroll som ska ersätta de två mindre på terminal 5. Från facket har vi varit med på möten, kollat upplägg och ritningar och än så länge ser det bra ut. Ju mer rätt från början desto mindre strul sen. För oss som ska jobba där.

Hur är det att arbetspendla till Arlanda?

– Dåligt med busskommunikationer, särskilt om man jobbar tuffa morgonskift. För många är bilen enda alternativet men då får du punga ut med 1000 spänn i månaden, bara för parkeringen. Det är riktigt fult. Månadskort för tågpendlare till och från Uppsala går på 1 500. Vi borde få billigare parkering och subventionerad kollektivtrafik. Men det är svårt att få till när din arbetsgivare (Avarn) och uppdragsgivare (Swedavia) har olika uppdrag.

Dyrare flygbiljetter förutspås, sämre ekonomi hos många och mer miljötänk. Hur kommer det att påverka resandet, tror du?

– Jag tror inte folk slutar flyga förrän vi uppfinner teleportering. Allt går i vågor. Får vi ingen till pandemi tror jag att resandet kommer fortsätta, inte fullt i nivå med före coronan men ändå bra nära.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Maria:
    12 december, 2022

    Bra jobbat men definitivt gratis parkering för personal och buss och tågkommunikationer !!!!! Hur kan de ha öppet på flygplatsen och inte se till att anställda kommer dit? Har själv jobbat på Arlanda i många år och på den tiden fick vi t o m taxi som kunde hämta upp på flera adresser och slutligen Arlanda

Lästips:

Magnus Albertsson tankar ett flygplan från Luxair.

Förberett för Jet A-1

Flygtankare. En fredag i oktober. Runt 280 flighter går från Arlanda den dagen. De flesta av dem tankas av ett gäng flygtankare som jobbar på firman Stockholm Fuelling Services.

Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Ryanairplan i luften

Ryanair satsar men inte på Skavsta eller Bromma

Flyg. Lågprisbolaget Ryanair startar tio nya rutter från Sverige. Satsningen görs efter att regeringen gett besked om slopad flygskatt.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.