Filippinier kör svenska golv på skamlöner
Golvtillverkaren Golvabia i Anderstorp använder sig av det omdebatterade åkeriet Sia Dinotrans för sina Norgetransporter. Lastbilarna bemannas med filippinska förare. Nyligen stoppade trafikpolisen ett ekipage där föraren hade totalt 10 300 kronor i lön och matersättning.
– Lönen är så låg att man inte kan låta bli att reagera, säger en polisman.
– Jag har ingen kommentar, säger Golvabias vd Peter Albertsson.
Sia Dinotrans är registrerat i Lettland, men ägs av svensken Staffan Resare. Åkeriet uppmärksammades för två år sedan när grävsajten www.stoppafusket.se avslöjade att förarna – som kommer från Filippinerna – tjänar långt under nordiska avtalslöner.
I augusti fastnade en av Dinotrans bilar i en rutinkontroll. Polisen konstaterade att det var ordning på alla papper. Det var bara förarens berättelse som fick polismännen att reagera.
Chauffören uppgav att han kört flera månader i Sverige och Norge. Ersättningen var 670 euro i månadslön, plus 405 euro i matersättning.
En polisman som vill vara anonym säger:
– Vi stoppar fler och fler bilar där förarna är utländska. Det är en trend som bara växer. Det är möjligt att lönen formellt sett är laglig, men jag tycker ändå att det här måste lyftas fram. Folk måste få upp ögonen för hur fattiga människor utnyttjas.
Godset som den filippinske chauffören fraktade kom från den småländska golvtillverkaren Golvabia. Hur ser Golvabia på att företagets produkter körs av människor med extremt låg lön?
Vd Peter Albertsson säger:
– Vi har ingen affärsrelation med Sia Dinotrans direkt. Det är vår speditör Agility som upphandlar våra transporter. Men det kan stämma att Dinotrans kör för oss, till Norge. Förarnas lönevillkor är inget jag vill diskutera, jag har ingen kommentar.