Säkerhetsvakten Mikael Hen och instruktören Ulf Sahlin pratar, medan Christoffer Hammarlöf filmar en scen där en väktarbil rullar in på området.
Close
Säkerhetsvakten Mikael Hen och instruktören Ulf Sahlin pratar, medan Christoffer Hammarlöf filmar en scen där en väktarbil rullar in på området.
Close
Säkerhetsvakter

Filmar för säkerhets skull

Räddningsarbete. Säkerhetsvakter som Mikael Hen och hans kollegor på Prevent ska släcka bränder, upptäcka livsfarlig gas och se till att alla har rätt skyddsutrustning. I vanliga fall är bevakningspersonal inte med på film, men den här dagen är de det.

Trettontiden en fredag i Stenungsund. Väktaren Kim Hansson backar ut på parkeringen och kör ut på vägen vid Bränningen. Rakt framför sig ser han Borealis-fabrikens gigantiska stålkonstruktion. Han kör några meter, gör en U-sväng med väktarbilen och kör tillbaka en gång till.

På parkeringen står filmaren Christoffer Hammarlöf med en filmkamera i händerna. Han står på huk under ett svart paraply som Greta Helleblad håller i. Ingen hade beställt regn men på västkusten kommer det i alla fall.

Ny tagning och sedan får Kim Hansson vända och köra ut flera gånger till.

Det är bara fortsättningen på en annorlunda arbetsdag.

Väktaren Kim Hansson sitter oftast i porten på industrierna.
Väktaren Kim Hansson sitter oftast i porten på industrierna. Foto: John Antonsson

Filmklipp

På förmiddagen träffades kollegor från säkerhetsföretaget Prevent Safety hemma hos Andreas Henriksson, som till vardags jobbar som tjänsteområdeschef med ansvar för utbildning och Bränningen.

Anledningen till att de filmar är att Prevent håller på att uppdatera sina tjänsteområden och har valt att göra filmklipp för respektive område.

Kim Hansson fick låtsas vakna på morgonen i en främmande säng.

– En gång skulle vi filma en scen som symboliserar att jag kommit hem säkert från jobbet. Jag fick stå ute i regnet och tända grillen!

De dagar Kim Hansson inte skådespelar är hans viktigaste jobb att se till att de som kommer in på industrierna han vaktar har alla behörigheter och utbildningar som krävs för att vistas i potentiellt farliga miljöer.

– Jag sitter mest i porten men kör väl rondbil ungefär vid varje fullmåne.

Mikael Hen och Andreas Henriksson agerar framför kameran. Foto: John Antonsson
Mikael Hen och Andreas Henriksson agerar framför kameran. Foto: John Antonsson
Gnistorna yr när Andreas Henriksson kapar ett rör. Foto: John Antonsson
Gnistorna yr när Andreas Henriksson kapar ett rör. Foto: John Antonsson

Tillbaka vid Bränningen. Träningsanläggningen där tusentals utbildas i säkerhet varje år. De flesta som går utbildningarna kommer från industrin i närområdet. En mindre del jobbar som säkerhetsvakter på Prevent safety. I området finns en uttänkt infrastruktur med vattenledningar, byggnader och gasolrör. I ett hus finns lejdare som simulerar insidan av ett fartyg. På en tågvagn vilar en rostig oljetank med Statoil-loggan på.

Andreas Henriksson drar fram en vinkelslip och börjar kapa ett rör. Kameramannen ropar ”tryck hårdare” så att gnistorna ska bli större.

– Bryt!

Ny scen

Dags för en ny scen. Säkerhetsvakten Mikael Hen kommer gående med två brandsläckare mot den plats där Andreas Henriksson kapat. Men i den färdigklippta filmen kommer det att se tvärtom ut. För själva vitsen är att säkerhetsvakten ska finnas på plats för att se till att ingenting händer eller om någonting händer snabbt kunna larma.

Under en tidigare inspelningsdag filmades släckningsarbete. Anläggningen Bränningen har gasolbrännare för att träna släckning vid flera olika scenarier. Foto: Foto: Christoffer Hammarlöf
Under en tidigare inspelningsdag filmades släckningsarbete. Anläggningen Bränningen har gasolbrännare för att träna släckning vid flera olika scenarier. Foto: Foto: Christoffer Hammarlöf

Den första inspelningsdagen för filmen, som produceras till företagets hemsida, var i somras. Då eldade de på ordentligt och visade hur släckningsarbetet går till. Men den här mulna dagen i september handlar det om en vanlig arbetsdag. Från att vakten går upp på morgonen, till dess att han eller hon kommer hem på kvällen.

– Det är det det handlar om, säger Mikael Hen.

– Jag brukar säga att jag står där för att se till att alla kan komma hem säkert i slutet av dagen.

Mikael Hen är säkerhetsvakt. Hans jobb går ut på att se till att olyckor inte sker – och rädda alla som jobbar på platsen ifall olyckan trots det skulle vara framme. Foto: John Antonsson
Mikael Hen är säkerhetsvakt. Hans jobb går ut på att se till att olyckor inte sker – och rädda alla som jobbar på platsen ifall olyckan trots det skulle vara framme. Foto: John Antonsson

Hetarbete

En vanlig arbetsdag kan Mikael Hen stå bredvid ett hetarbete, en svetsning eller någon annan situation där det finns risker för brand eller giftiga gaser. Han ska ha koll på allt som händer runtomkring och dessutom se till att alla som jobbar där använder sig av all nödvändig säkerhetsutrustning. Han beskriver att han alltid ska ha koll på det som händer i 360 graders vinkel.

Gänget som spelar in filmen snackar mellan tagningarna. Foto: John Antonsson
Gänget som spelar in filmen snackar mellan tagningarna. Foto: John Antonsson

På många företag kallas säkerhetsvaktens jobb för brandvakt. Men på Prevent har de valt att kalla det säkerhetshetsvakt eftersom vakterna gör mycket mer än att ”bara” vara en mänsklig brandvarnare vid underhåll och likande situationer på industrier då det automatiska brandskyddet kan ligga nere.

Om olyckan är framme finns ordningen inprogrammerad i ryggmärgen.

– Då är det larma, rädda, släck som gäller, säger Mikael Hen.

Men det är ytterst sällan sprinten behöver dras ur brandsläckaren. Det berättar instruktören Ulf Sahlin som inte är med i filmen, men jobbar på anläggningen. Han har jobbat med säkerhet och arbetsmiljö i över 20 år och har bara varit med om en handfull tillfällen som brandsläckarna behöver användas.

– Eller så har det brunnit så mycket att det inte går att göra något åt det, som när jag jobbade på oljan i Nynäshamn och lågorna var 60 meter höga.

Slutet utrymme

Gasmätaren upptäcker såväl brist på syre som flera brandfarliga gaser. Foto: John Antonsson
Gasmätaren upptäcker såväl brist på syre som flera brandfarliga gaser. Foto: John Antonsson

Ny scen. Mikael Hen hakar loss en orange dosa från skyddsjackan och drar ut en antennlikande grej. Apparaten är en gasmätare. Det har slutat regna så Greta Helleblad slipper hålla i paraplyet. Hon jobbar också som instruktör på Bränningen och förklarar:

– Han använder mätaren eftersom det är ett slutet utrymme där. Det ska arbetas intill och då ska han se till att det inte finns några brandfarliga gaser där som fattar eld eller gör att någon tuppar av.

Nu har Mikael Hen filmat klart scenen och visar upp gasmätaren.

– Teleskopet har jag på för att slippa sticka in armen eller komma ännu längre ner. Ofta när vi använder den här är vi inne i en djup tank. Har du inte mätt kan det finnas gaser där nere och i värsta fall kan du få i dig dem och tuppa av när du böjer dig ner.

Hur många gånger har du upptäckt farliga gaser där de inte ska vara?

– Oj, det är många gånger.

Mikael Hen visar upp räddningsutrustningen som han kan använda vid räddning i svåra utrymmen. Foto: John Antonsson
Mikael Hen visar upp räddningsutrustningen som han kan använda vid räddning i svåra utrymmen. Foto: John Antonsson

Mikael Hen är också en av tre säkerhetsvakter på företaget som har utbildat sig i räddning i slutna utrymmen. Under utbildningen har han lärt sig att använda särskild räddningsutrustning.

– Jag ska kunna inleda räddningen innan räddningstjänsten är på plats.

Har du behövt gå in någon gång?

– Nej. Men det var nära en gång. De var inne och skulle svetsa och han kände sig dåsig. Jag fick tag i honom från utsidan och kunde dra ut honom.

Mikael Hen har just visat upp ett andningsskydd, men nu är det dags att filma den sista scenen. I den är arbetsdagen slut och alla får gå hem säkert.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Digitalisering & AI
Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Kultur
Jul på väg. Stockholms centralstation inför första advent. Foto: Lilly Hallberg

Årets julklapp speglar tidsandan

God jul! Hoho, här kommer tips och råd på julklappar, gåvor och upplevelser till andra och sig själv under långhelgerna. Där de röda dagarna i år ligger så att chansen till lång sammanhängande ledighet är ovanligt stor.

Framtidens bensinstation
Den nya macken mellan Solvalla och Bromma flygplats invigdes i mitten av juni 2024 och har miljön i fokus, säger säljchef Martina Vigren. Arbetet med att installera solceller pågår och några pumpar behöver åtgärdas efter slutbesiktningen av bygget.

Macken vid flyg och trav

Miljön i fokus. Mitt under brinnande mackdöd – när fossila bränslen fasas ut och el in – slog en ny OKQ8-station upp portarna i somras. Ett stenkast från travbanan Solvalla med flygplan från Bromma flygplats dundrande över taken jobbar landets bästa personal…

Kultur
bland är det bra med lite sund skepsis: att EU gjorde det enklare att få tillstånd för uteserveringar påverkar inte det svenska klimatet (och möjlig anledning med utebord vintertid har ju försvunnit i och med att det också är förbjudet att röka utanför fiken).

När positivitet blir något negativt

Allt är inte bra. Ibland kan den ständigt peppande personen, som förmedlar ”upplyftande” klyschor, slätar över och kommer med lösningar på hur stjärnorna ska plockas ned bli – ett sänke. Inte minst på jobbet. Skeptikerrörelser och pessimistkaféer kan ses som motgift mot toxisk positivitet.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Magnus Albertsson tankar ett flygplan från Luxair.

Förberett för Jet A-1

Flygtankare. En fredag i oktober. Runt 280 flighter går från Arlanda den dagen. De flesta av dem tankas av ett gäng flygtankare som jobbar på firman Stockholm Fuelling Services.

Kultur
Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Helsingborgs hamn
Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Arbetsmiljö
Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Digitalisering & AI
Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.