Jonny Kronbäck
... som är skyddsombud och vice ordförande i Transportklubben på Kuehne-Nagel i Staffanstorp. Ni har fått tillbaka frukostrasten, som arbetsgivaren tidigare drog in.
... som är skyddsombud och vice ordförande i Transportklubben på Kuehne-Nagel i Staffanstorp. Ni har fått tillbaka frukostrasten, som arbetsgivaren tidigare drog in.
Lager. Transport ska specialbevaka lager- och logistikföretaget som har fått e-handelsjätten Amazons uppdrag att sköta den svenska logistiken. Det handlar om ett företag som har kollektivavtal och ett schyst rykte hos facket.
Chaufförer. En fjärdedel av åkerierna räknar med att nyanställa det närmaste halvåret. Och bland dem som fått nytt chaufförsjobb det senaste året är 12 procent kvinnor. Totalt 28 procent är nya i branschen.
Las. LO:s beslut att börja förhandla med arbetsgivarna igen om anställningsskyddet var väntat, kommenterar Transports förbundsordförande Tommy Wreeth. Så han är ganska nöjd. Men fortfarande lika bekymrad över vad förhandlingarna kan mynna ut i.
Las. Efter 21 minuter gick klubban i bordet på LO:s extrainkallade digitala möte. En tidigare splittrad fackföreningsrörelse enades om att fortsätta förhandla med Svenskt Näringsliv om förändringar i lagen om anställningsskydd (las).
… som är ordförande i föreningen Arbetarskrivare.
Taxi. Efter två månader har Taxi Stockholm svarat på Transportarbetarens fråga: När alla taxitelefonister har sagts upp ska de som i fortsättningen ägnar sig åt ”trafikdirigering” gå på Unionens avtal.
Åkeri. Runt tolv procent av de statliga vägarna tillåter numera tyngre lastbilar. Bra, tycker lastbilschauffören Petra Åhlén och hennes chef. Ända till hon förstorade upp kartan och såg att en liten snutt av E18 hindrar hennes rutt med 74-tonsbilen. Orsak: en cykelbana.
Arbetsrätt. Förhandlingarna om anställningsskyddet är anledningen till att LO håller extra möte på fredag. De förbund som varit kritiska till fackets hållning gentemot arbetsgivarna ser ut att få igenom sina synpunkter om en öppnare process.
Åkeri. – Vi är redan så utsatta för corona. Varför ska vi tvingas ihop på YKB-kurser och öka risken? Förläng dispensen för fortbildning ytterligare ett halvår! Uppmaningen kommer från en orolig lastbilschaufför. Får han något gehör hos ansvariga?