”En början men inte tillräckligt”
Flyg. Regeringens nya krispaket välkomnas av Transport. Korttidspermittering kan få stor betydelse för flyget. – Förslaget är ett första steg, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.
Flyg. Regeringens nya krispaket välkomnas av Transport. Korttidspermittering kan få stor betydelse för flyget. – Förslaget är ett första steg, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.
Åkeri. Med anledning av pandemin luckrar Transportstyrelsen upp kör- och vilotidsreglerna för den tunga trafiken. Det blir nu möjligt att köra 13,5 timmar per dygn, sex dagar i sträck. För raster gäller de vanliga reglerna.
A-kassan. På ett år har antalet öppet arbetslösa i Transports a-kassa ökat med närmare 25 procent. Fast arbetslösheten är än så länge förhållandevis låg. I februari var det 4 649 personer, 5 procent, av kassans närmare 89 800 medlemmar som fick ersättning.
Plattformsarbetare. Chauffören borde ha varit anställd när han körde för Uber, för han hade inget fritt jobb. Det säger franska Högsta domstolen, och föraren kan nu kräva företaget på 800 000 kronor. Hundratals liknande rättsprocesser ligger i startgroparna i Frankrike.
Färdtjänst. Kristianstad taxi och buss avlönar förarna enligt de regler som gällde när kontraktet skrevs med Blekingetrafiken 2015. Att chaufförer jobbar uppåt 270 timmar i månaden är deras eget ansvar, anser företagets vd Phong Orrgren.
Färdtjänst. Blekingetrafiken kommer att följa upp kritiken från förarna. – Vi vill att förarna ska ha bra villkor. Därför skrev vi in i upphandlingskraven att villkoren skulle vara i nivå med kollektivavtalet, säger Pär Welander, planeringschef på Blekingetrafiken.
Färdtjänst. – Vi har väntat och väntat. I februari skulle vi äntligen få lite högre lön. Då kom blåsningen. Vi måste köra ett helt år till på samma skitvillkor! Jag orkar snart inte längre. Jag är piskad att jobba 220 timmar i månaden för att klara mig.
Corona. Facklig utbildning ställs in eller minskar. Resor skärs ner till ett minimum och förhandlingar, möten och träffar kommer till stor del att hållas via video och Skype. Det är några av åtgärderna som Transport nu tar till för att försöka minska spridningen av coronaviruset.
Taxi. Den sista färdtjänstbilen kan ha rullat i ett Salimovicföretag. I dag nekade tingsrätten fortsatt rekonstruktion. Advokaten som försökt rädda taxibolaget rekommenderar konkurs.
Miljöarbetare. Hot, anklagelser och erbjudande om löneförhöjning mot tystnad. Sophämtarna i Karlskoga upplevde att deras arbetsmiljö drogs ner i smutsen av nya chefen – tidigare anställd hos Transport. Nu måste han ta paus som arbetsledare.