Chaufförer.
För närvarande saknas 100 000 trygga och säkra uppställningsplatser för lastbilar i EU. Nu slår fack och arbetsgivare på Europanivå larm och kräver att EU och dess medlemsländer omedelbart vidtar åtgärder. Men i Sverige går det trögt.
Corona.
Folkhälsomyndigheten har höjt risken för smitta till högsta nivå. Det nya coronaviruset slår hårt mot samhällets transporter.
Här är vad som gäller i dagsläget – skrålla ner och se hur det ser ut i din bransch.
Taxi.
Resorna till och från flyget har i stort upphört. En av de största aktörerna i Västerbotten har varslat om att uppsägning av chaufförer kan bli nödvändig om inte läget inom en väldigt snar framtid förbättras.
Åkeri.
Arbetsgivarna vill införa korttidsarbete för chaufförer och andra i transportsektorn. Coronaviruset riskerar att dra ner på uppdragen – och då vill företagen kunna minska arbetstiderna och därmed sänka lönerna.
Facket.
En anställd på Transports Kristianstadsavdelning gjorde privata inköp på förbundets tjänstekort. Bland annat inköptes elektronik där kvitton sedan förfalskades. I februari avskedades den anställde och avdelningen har gjort en polisanmälan.
Flyg.
Sänkta krav på körkortsbehörighet vid Arlanda upprör. Om området inte räknas som inhägnat gäller samma regler som utanför. Men vad flygplatsområden räknas som kan bara avgöras i domstol.
Arbetsmiljö.
Smittade passagerare ska inte släppas i land. Det är besked från Stockholms Hamnar, ett av många bolag och myndigheter som nu tvingas in i jakten på coronaviruset.
Bevakning.
Det blir inga kommunala ordningsvakter på vissa platser i Göteborg, Staffanstorp och Mariestad. Kammarrätten går på polisens linje om att neka ansökan.
Åkeri.
För att spåra coronavirus inför stålkoncernen Outokumpu obligatorisk hälsokontroll för lastbilschaufförer och andra besökare som ska in på området. Det är väktare som gör testerna, som bland annat innehåller febermätning.