Debatt.
Tiotusentals väktare och ordningsvakter jobbar i privata säkerhetsföretag. Cirka 30 000 omhändertaganden av berusade personer och omkring 150 000 ingripanden mot personer genomförs per år av den privata sektorn. Trots det finns det ingen fungerande tillsyn av företagen.
Davids krönika.
Alla är på tå: ingenjörer, logistikforskare, trafikplanerare, biltillverkare och allsköns konsulter. För nu är de på gång, de självkörande bilarna och framför allt lastbilarna!
Renhållning.
Arbetsdomstolen (AD) skjuter upp domen i det omfattande målet där omkring 50 miljöarbetare stämts för olovlig stridsåtgärd. Förhandlingen hölls i mitten av december och domen skulle ursprungligen ha meddelats den 7 februari.
Nytt datum är den 28 februari klockan elva.
Ordförandeord.
Kamrater, ni har förmodligen hört talas om problemen i Göteborgs hamn och att dessa också är huvudanledningen till att regeringen påbörjat en utredning av konflikträtten. En del av er såg kanske också Uppdrag Granskning som handlade om detta.
Terrordåd.
Nycklarna satt i tändningslåset och dörren var olåst. Chauffören som fick sin bil kapad och använd till terrordådet på Drottninggatan berättar för första gången sin historia. Han beskriver kaparens galna blick och säger att mannen var maskerad.
Miljöarbete.
Om knappt två veckor ska Arbetsdomstolen ta ställning i sommarens stora sopkonflikt. Var det en vild strejk? Eller blev sopgubbarna avskedade? På webben finns nu en inspelning från dramat som slutar med att sopgubbarna tömmer sina klädskåp och går hem.
Värdetransporter.
Transport överklagar Arbetsmiljöverkets beslut att låta Loomis värdetransportörer arbeta ensamma med bankomater och serviceboxar. I förra veckan riktade facket hård kritik mot myndigheten och bolaget. Nu svarar Loomis på kritiken.
Åkeri.
Nya, strängare regler för tillfälliga inrikes transporter av utländska företag, cabotage, är på gång. I eftermiddag lägger Jens Nilsson (S) fram sitt förslag i EU-parlamentets transportutskott. En het debatt väntar. Här svarar han på frågor om rapporten.