Arbetsskador.
Varför drabbas så många distributionsförare och terminalarbetare av arbetsskador? Psykologen Annika Lindahl Norberg ledde arbetet då nästan 80 chaufförer och terminalare intervjuades. Berättelserna biter sig kvar.
Hamn.
APM i Göteborg gör sig av med blixtarbetarna i hamnen. Hamnbolaget låter i stället ett bemanningsföretag ta över rekryteringen av inhoppande hamnarbetare. Och då måste tillfälliga hamnarbetare vara beredda att hamna på helt andra arbetsplatser också.
Åkeri.
Det blir inget åtal efter olyckan där en 51-årig djurtransportör klämdes svårt under en fallande bakgavel-ramp. Åklagaren har lagt ner förundersökningen, med motiveringen är att det inte går att styrka arbetsmiljöbrott. Chauffören dog kort efter olyckan, av klämskadorna.
Dragkamp med orden.
Kalle Anka-pocket räddade honom. Och mobilen är hans bästa vän i jobbet.
Lastbilschauffören Patrik Welle låter inte dyslexin stoppa honom från att göra det han vill.
Dragkamp med orden.
Du ska kunna välja det yrke du vill, inte ta det du tror du klarar av. Man kan läsa med öronen. Det är tanken bakom projektet Orden på jobbet.
P-vakter.
Vardagen har blivit tuffare för parkeringsvakter och väktare som delar ut parkeringsavgifter. De som har koll på
branschen är eniga: Hoten och våldet blir allt grövre.
Färdtjänst.
Ett par dagar före midsommar kom beskedet att Keolis sagt upp avtalet med Värmlandstrafik om färdtjänst och sjukresor. Nu upphandlas trafiken på nytt och Transportklubben på Keolis fruktar försämrad arbetsmiljö och förlorade jobb.
Färdtjänst.
Stress. För kort tid avsatt för körningarna. Små möjligheter att påverka arbetstempot. Färdtjänstförare i Örebro har gett sin syn på jobbet i en enkät.