Bemanning
Det är farligt att vara bemanningsanställd, inte minst på lager och terminaler. Risken att skada sig är nästan dubbelt så stor. Dessutom har tre av fyra arbetsställen brister som behöver åtgärdas, det visar en delrapport från Arbetsmiljöverket.
Debatt.
Eftersom det är på kongressen nedanstående frågor egentligen hör hemma hade vi inte tänkt ta till orda, men likt biskop Brask ser vi oss nu nödsakade att ta bladet från munnen.
EU.
– Mycket oroande, med några positiva inslag. Men än så länge är det bara ett förslag. Så kommenterar Transports utredare, Antti Vainio, EU-kommissions vägpaket med planer på uppluckrade cabotage- samt kör- och vilotidsregler.
Organisering.
Nicklas Mattsson, som leder organiseringsverksamheten, svarar på kritiken. ”Jag behöver fundera på hur jag kan bli bättre på att kommunicera med gruppen så att alla känner sig delaktiga.”
Organisering.
Precis som Danny Palm jobbade Martina Kromnér som facklig organiserare i Transport. Hon reagerar starkt på Transportarbetarens artiklar om Danny.
Bevakning.
I går, tisdag, fick bevakningsbranschen ett nytt löneavtal. Kruxet är att uppgörelsen inte gäller alla företag och anställda. Knappt 1 700 av branschens 16 000 anställda omfattas inte.
EU.
Politiker och fackförbund går i väntans tider… I eftermiddag antas EU-kommissionen lägga fram sitt paket med förslag på lagar och förändringar inom transportsektorn. Förslagen rör bland annat arbetsrätt, kör- och vilotider, konkurrensen på EU:s inre marknad och fossiloberoende.
Debatt.
Avdelning 3:s kongressombud är glada över beskedet att Markus Pettersson kandiderar till att bli Transports näste förbundsordförande. Efter diskussion ställer sig hela vår delegation bakom Markus kandidatur.
Debatt.
Under mina 25 år som medlem och förtroendevald i Transport har jag upplevt mycket. Jag har sett förbundet utvecklas och är glad att jag fått vara en del av den utvecklingen, från mitt uppdrag som lokalt skyddsombud till min nuvarande roll som organisationssekreterare i förbundet. Men jag har också sett hur vi under åren med en borgerlig regering tappade medlemmar och försvagades.
Debatt.
Jag vet hur det känns när man stirrar på färdskrivarklockan för att utnyttja körtiden till max. Jag vet hur det känns när familjen klagar över sen hemkomst för fjärde dagen i rad. Jag vet också hur "mysigt" det är när man fått olja eller diesel på handskarna direkt på morgonen, utan att ha möjlighet att få ut nya innan passet är slut, om ens då …