Organisering.
Ombudsman Nicklas Mattsson leder organiserarnas arbete. Transportarbetaren har bett Mattsson om en intervju. Han bad då att få frågorna skriftligt och svaren kom via mejl. Här är frågorna och svaren. Svar som hela organiserargruppen står bakom, enligt Nicklas Mattsson.
Organisering.
Sommaren 2015 anställdes chauffören Danny Palm som facklig organiserare i Transport. Nu två år senare beskriver han hur organiserargruppen kom att utnyttjas i ett maktspel riktat mot förbundets dåvarande ordförande Lars Lindgren.
Ordförandeval.
Transports tidigare ordförande Lars Lindgren kandiderar inte längre till ordförandeposten på kongressen i juni. Beskedet kom till valberedningen i dag på måndagsmorgonen.
EU.
Nationella taxiregler ska gälla för Uberpop, det säger EU-domstolens generaladvokat. ”Det här är en symbolisk vinst”, säger Transports utredare Antti Vainio.
Tidningsbud/miljöarbetare/flyg.
Tidningsbuden får vänta på ett nytt avtal. Samma sak gäller kommunala återvinningsarbetare och markpersonal på flyget som jobbar på två olika KFS-avtal. För alla tre grupperna är förhandlingarna ajournerade.
Taxi.
Det bjuds på korv, kollektivavtal och klistermärken i skånska Vellinge. Där märker Transport upp taxibilarna eftersom bolaget kräver kollektivavtal hos samtliga anslutna åkare.
A-kassa.
Den som är arbetslös på deltid ska börja räkna veckor i stället för dagar. Nya regler för a-kassa gäller från och med måndag den 15 maj. Det betyder fler ersättningsdagar för de flesta – men färre för andra.
Åkeri och terminal.
Löneökningar på samma nivå som i industrin och lite svårare att hyvla ner arbetstid – bra eller dåliga inslag i nya avtalat för terminalare och chaufförer? Transportarbetaren har pratat med några av dem som påverkas.
Bemanning.
En nöjd LO-förhandlare berättar att avtalet för bemanningsanställda är undertecknat. På onsdagskvällen blev det klart att inhyrda ska få en extra avsättning till pensionen.
Tidningsbud.
Förhandlingarna om ett nytt löneavtal för landets 12 000-13 000 tidningsbud startar i dag, torsdag. Branschen präglas av vikande upplagor för tryckta morgontidningar, samtidigt som distributionsföretagen fortsätter jaga veckotidningar och andra extraprodukter att bära ut.