Du har valt att läsa om:

Avtalsrörelsen 2017

Sex dagars förhandlingar – inget avtal klart

Avtal. Vid 15-tiden, i dag fredag, avbröt Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund förhandlingarna om ett nytt avtal för åkerichaufförer och terminalare. Överläggningar återupptas nästa vecka, men den stora fackliga förhandlingsdelegationen kallas in på nytt först den 9-10 maj.

Avtalsrörelsen 2017

Transports avtalsrörelse rullar vidare

Förhandlingar. I dag, torsdag, fortsätter förhandlingarna om ett nytt avtal för Transports 30 000 åkerichaufförer och terminalarbetare. Parterna har redan avverkat fyra hela förhandlingsdagar. Dagens överläggningar med motparten, Biltrafikens arbetsgivareförbund, uppges gå trögt.

Avtalsrörelsen 2017

Nytt avtal för åkeri och terminal dröjer

Avbrutna förhandlingar. Vid 17-tiden på torsdagskvällen avbröts förhandlingarna om ett nytt löneavtal på Transports största avtalsområde, åkerichaufförer och terminalare. – Det går trögt och det är fortfarande många bollar i luften. Från båda sidor, säger Tommy Wreeth, avtalsansvarig i Transport.

Avtalsrörelsen 2017

Avtal klart – miljöarbetarna får 1 787 kronor mer på tre år

Nytt avtal. Transports miljöarbetare har fått ett nytt löneavtal. Efter sammanlagt fyra dagars förhandlingar enades parterna vid 18-tiden i dag, onsdag, om en uppgörelse som ger 6,5 procent på tre år, räknat på en snittlön på strax över 27 000 kronor. – Jag är hyfsat nöjd med avtalet. Det är skönt att första uppgörelsen är tecknad, säger förbundets avtalsansvarige, Tommy Wreeth.

Hallå där!
David Ericsson

David Ericsson

… lastbilschaufför, författare och krönikör i Transportarbetaren. Tillsammans med Jenny Wrangborg får han det första litteraturpriset i Ove Allanssons namn.

Efter terrorattacken: ”Förare ska inte utsättas för risker”

Terror ska stoppas. Automatiska bromsar, fysiska trafikhinder, elektroniskt inhägnade områden där hastigheten på ett fordon dras ner. En rad metoder för att hejda lastbilar som används i terrorsyfte diskuterades när infrastrukturminister Anna Johansson i dag hade bjudit in Transport och en rad andra organisationer, myndigheter och företag. Idéer om att föraren själv ska vara den ”nyckel” som krävs för att lastbilen ska kunna köras dömdes ut.

Vakter och väktare tackas med blommor

Uppskattning. Ordningsvakterna Mattias, Gustav, Björn och Jesper står med gula rosor i händerna utanför Åhléns. Från en tacksam kund. Första dagen i tjänst efter lastbilskraschen är jobbig, minnesbilderna far genom huvudet. Samtidigt känner vakterna av människors värme.

Transports datalagring av åsikter stred mot PUL

Lagbrott. Transport bröt mot personuppgiftslagen (PUL) när åsikter och känsliga personuppgifter lagrades i en dator på förbundskontoret. Beskedet kommer från Datainspektionen, som ändå väljer att inte driva ärendet vidare.

Arbetsmiljöverket granskar Bring

Vägrar kollektivavtal. Slovakiska Bring tecknar fortfarande inte kollektivavtal med Transport. Bolaget väntar på besked från svenska Arbetsmiljöverket – om chaufförerna är utstationerade och därmed ska ha svenska villkor. Myndigheten funderar på hur den ska gå vidare.

Vansinnesfärden väcker frågor i chaufförskåren

Vill förebygga terror. Tre dygn efter terrorattacken på Drottninggatan kan Spendrups inte svara på om drickabilen var olåst och kördes med startnycklar. Företaget hävdar att det finns säkerhetsrutiner för chaufförerna, men vill inte uppge hur de ser ut. – Det här är frågor som många yrkesförare ställer sig nu, säger Patrik Sjöstrand, fackligt aktiv i Transports Stockholmsavdelning.