– Vi kartlägger inte människors åsikter. Att vi i vårt organiseringsarbete frågar anställda hur de ser på facket och situationen på arbetsplatsen är inget konstigt, säger Transports förbundssekreterare Markus Pettersson.
Vid sidan av det vanliga fackliga arbetet har Transport bedrivit ett särskilt organiseringsprojekt på utvalda arbetsplatser. Hundratals anställda har intervjuats om sin syn på facket. Åsikter har sedan lagrats i dator på förbundskontoret. – Om åsikter hanterats på det sättet är det ett misstag. Det är inget som förbundet sanktionerat, säger Transports förbundssekreterare Markus Pettersson.
Säkerhetsföretagen byter organisation. De lämnar Almega och går in i Transportföretagen, där arbetsgivarna i de flesta andra av Transports branscher redan finns. – Bytet påverkar ingenting när det gäller avtalen med oss, säger Jerker Nilsson, Transports centrala ombudsman.
Luleå, Gävle, Göteborg. I lördags samlades de tunga fordonen till nya manifestationer mot oschysta villkor och för schyst konkurrens på vägarna. Här stannar Sverige-rörelsen har dock inte riktigt samma tryck som tidigare.
Frågan om vem som kan väljas in ledningen för Transport är fortsatt het. I dag skriver tolv avdelningsordförande ett öppet brev till förbundets styrelse. De vill ha besked om varför nuvarande ledning inte ska kunna väljas om.
Ilskna taxiförare träffade en politiker från ett parti på vänsterkanten. Han ställde sedan ett antal raka frågor till centerpartisten som är politiskt ansvarig för kommunens upphandlingar. Och han i sin tur lovar att följa upp hur skolskjutsarna i Haninge och Nynäshamn fungerar. Plus arbeta för att förarna får försäkringar och pension som motsvarar kollektivavtalet.
Debatt.
Den 1 november drar Försäkringskassan åt snaran kring halsen på sjukskrivna – ett snäpp till. Kassan måste ha kompletta underlag och godkända läkarintyg innan den betalar ut ersättning. Följden blir lång oviss väntan för många sjuka.
Vad är egentligen övertid? Får ett företag göra upp lokalt med ett annat fack än Transport som har det centrala avtalet? Om inte – hur mycket ska det i så fall kosta? Och vad har företaget hittills tjänat på att teckna de lokala överenskommelserna?
Om Anna-Lena Norberg fått regera det här landet hade det varit ordning och reda. Frilansjournalisten driver nätsajten Stoppafusket, där fifflande företag hängs ut.