Du har valt att läsa om:

Uber åtalas i Danmark

Företaget Uber åtalas i Danmark. Åklagare anser att bolaget medverkar till att privatbilister bryter mot lagen när de agerar taxiförare med hjälp av Ubers app.

Svenska Uberförare upptaxeras med 13,5 miljoner

Över 600 Uberförare har under hösten upptaxerats av Skatteverket. Förarna ska i efterhand betala inkomstskatt, moms och skattetillägg på sammanlagt 13,5 miljoner kronor.

Transport tar avtalsvägen emot hyvling av arbetstiderna

Handels förlorade i Arbetsdomstolen i går. Arbetsgivaren hade rätt att tvinga sina anställda att gå ner på deltid. Transports förbundsjurist Marcel Carlstedt är inte förvånad. Han berättar att Transport valt en annan väg för att förhindra hyvling av arbetstiderna.

Tomas Pettersson, vd på Foodtankers

”Håller man på att drunkna blir man desperat”

Tricksande med milpeng. Svenska chaufförer som ersatts av lågbetalda östförare. Löneutbetalningar via ett skojarföretag i Danmark. Foodtankers har varit en följetong i medierna. Vd:n Tomas Pettersson talar ut om utflaggade bilar och chaufförer.

Ombudsman Tommy Jonsson.

Varken ordning eller reda i åkeribranschen

Ombudsman Tommy Jonsson har jobbat flera år i förbundets projekt, Ordning & reda i åkeribranschen. Hans budskap är ingen statushöjare för näringen.

Clas Linder

”Vi visste för lite om cabotage”

Kunde facket ha agerat annorlunda för att motverka lönedumpningen och utflaggningen av lastbilar och chaufförsjobb? – Vi borde nog ha läst på bättre när det gäller exempelvis cabotaget. Det var dålig kunskap över lag i branschen, säger Clas Linder som satt i Transports ledning i nästan 20 år.

Cabotage skonar inte miljön

Hur mycket tjänar vi konsumenter på att olika varor fraktas av lastbilschaufförer som har en tredjedel av en svensk lön? – Extremt lite, säger transportforskaren Henrik Sternberg som efter den uppmärksammade cabotagestudien fortsatt granska vägtransporterna.

Åkerieländet år för år

Utländska dragbilar som kör olagligt. Dumpade löner och fraktpriser. Åkerier som fifflar för att överleva. I en ny historiebok som Transport snart lanserar pekas 1974 ut som startpunkt för "dragbilseländet". Här är några hållpunkter på resan.

Illustration av Gustaf Öhrnell.

Hur blev det så här?

Svartmålas åkeribranschen i medierna? Företagen går ju bättre än på länge och åkarna skriker efter chaufförer. Eller är det en näring i kris, med lönedumpning, förlorade jobb, grovt utnyttjande av människor och orimlig prispress?

Nu kanske det kan bli ordning och reda

Krönika. För en tid sedan presenterade Ilmar Reepalu sitt förslag till Ordning och reda i välfärden (SOU 2016:79). Med den har regeringen fått en högkvalitativ utredning med många bra förslag på hur våra skattemedel ska användas på ett effektivt sätt.