Du har valt att läsa om:

Stefan Blomberg är ordförande i Sveriges förening för arbets- och organisationspsykologer.

Ge mobbade en egen ombudsman

Han vill ha en särskild mobbningsombudsman med rätt att dra kränkande arbetsgivare inför rätta. Möjligheten till en oberoende prövning skulle vara bra för den psykiska hälsan, tror psykologen Stefan Blomberg.

Stockholms sopgubbar förbereder protestaktion

Bland Stockholm sopgubbar växer misstron mot upphandlingen av avfallshämtning från hushåll och restauranger. Renhållarna befarar att de nya entreprenörerna kommer att säga upp personal och försämra löner och anställningsvillkor.

taxiförare i Stockholm.

”Jag befarar att det slutar med konflikt”

Transport är just nu inne i förhandlingar om ett nytt avtal för taxiförarna. Så här långt är förbundsordförande Lars Lindgren besviken: – Våra förhandlare tycker att arbetsgivarna är nonchalanta och ointresserade. Jag befarar att det slutar med en konflikt där vi måste ta hjälp av andra grupper på arbetsmarknaden.

Kraschen på bron leder till undantag i vilotidsreglerna

Olyckan på Södertäljebron får nu konsekvenser för kör- och vilotidsreglerna. På grund av de långa köerna har Transportstyrelsen beslutat att förlänga den tillåtna körtiden, från tio till elva timmar.

”För lite betalt för reklamutdelning”

180 kronor för att dela ut reklam till 300 hushåll. Är det rimligt? Mamman till den 16-åriga reklamutdelaren har reagerat och anser att dottern jobbar gratis. Svensk direktreklam tycker att betalningen är generös.

Nävertorps specialtransport.

Nävertorp mister sitt tillstånd för färdtjänst

Färdtjänst. Nävertorps specialtransport har förlorat tillståndet att köra taxi och färdtjänst. Uppdraget i Sörmland har tagits över av ägarens hustrus företag. Men förarna är fortfarande anställda av Nävertorp. Samtidigt kräver Arbetsmiljöverket att en rad arbetsmiljöbrister ska åtgärdas.

Behöver vi höghastighetståg?

Debatt. Debatten handlar i dag nästan bara om höghastighetståg, HH-tåg. Och inte för gods utan för personer. Många argument är för, medan motargumenten får mindre utrymme. Att godstrafiken knappt nämns beror kanske på att gods inte går till vallokalen. Störningar i godstrafik ger inte upphov till rubriker, till skillnad från förseningar i persontrafiken.

Andra vågen fackets chans

Ledare. Jag ser dem överallt, hela tiden. Vid min brevlåda när de lägger i reklambladen. På den lokala byggmarknaden i skåpbilar fulla av verktyg och tryckimpregnerad trall som ska bli soldäck i någon villaträdgård. En morgon ser jag tre av dem på höga rangliga stegar vid grannens husgavel. Med målarpytsar. Männen är klädda i gabardinbrallor och vanliga lågskor. Det handlar om människor som av utseendet och språket att döma inte är födda i Sverige. De jobbar på, i det tysta, i en parallell värld.

Statoil Sundsvall.

Statoil: ”Vi har gjort allt som kan krävas av oss”

Vad har Statoil gjort sedan det 2014 stod klart att Niclas Thunborg drabbats av en allvarlig arbetsskada? Ingenting så här långt. Ett par år efter olyckan överlät oljebolaget stationen på en privat företagare. Då förlorade Niclas det stöd som Statoil till en början ställde upp med.

Niclas Thunborg.

Afa erkänner att ärendet inte hanterats rätt

– Det är inte rimligt att kunden ska behöva vänta på beslut så här länge. Erkännandet kommer från försäkringsbolaget Afa som ännu inte betalat ut full ersättning till Niclas Thunborg.