Efter fyra hela förhandlingsdagar skrev Transports delegation på avtalen för taxitelefonister och så kallade hyrverksförare. Uppgörelserna ger 590 respektive 603 kronor i lönelyft. – I morse såg det tufft ut, men nu är vi i hamn, säger Transports ombudsman Lars Mikaelsson.
Internationellt.
Att Transport har ett djupt engagemang för fackliga rättigheter i Iran är inget nytt. Men nu växer engagemanget. För första gången ställer sig TCO och Lärarförbundet bakom kravet på frigivning av fackligt aktiva som sitter fängslade.
Ida Karlsson,
lastbilschaufför och bussförare, som så här i deklarationstider vill påminna nattkörande chaufförer om Transportarbetarens artiklar från förra året och i förfjol.
Förhandlingarna om ett nytt avtal för anställda inom bevakning pågick till midnatt i går och återupptogs i morse. Än återstår några viktiga knutar att lösa kring bland annat arbetstider och schemaläggning.
Arbetslösa går färdtjänstutbildning utan lön – och måste betala tillbaka avgiften om de inte jobbar vidare på företaget. – De jobbar med slavkontrakt, säger Örjan Jakobsson, ombudsman på Transport, om hur Keolis förbereder övertagandet av färdtjänsten i Värmland.
Transport och Almega ajournerar förhandlingarna om ett nytt avtal för bevakningsanställda. Parterna står långt isär när det gäller hanteringen av arbetstid och kommer att ses igen på måndag för en ny hårdmangling i frågan.
Fackets viktigaste krav finns med i nya avtalet för bemanningsanställda. Strax efter midnatt skrev LO:s och Almegas förhandlare under på att den som sitter och väntar på att bli uppringd halva dagen ska få betalt även för väntetiden – om det blir kvällsjobb.
Kultur.
Nu ska ni få höra både det ena och det andra. Om tråkiga tisdagar, om käftsmällar som blir som en drog, om gödselspridare som stänker bajs ner i stövlarna. Ni ska få höra poesi. Författarna: blivande lastbilschaufförer på 17 bast.
Avtalsförhandlingarna har precis startat för en av Transports mest stridbara yrkesgrupper, väktare och annan personal i bevakningsbranschen. Facket möter en motpart, Almega, som efterlyser radikala förändringar. – Arbetsgivarna vill montera ner hela kollektivavtalet, säger Stefan Andreasson, väktare som ingår i Transports förhandlingsdelegation.