Inga stora förändringar blev det första beskedet till säkerhetskontrollanterna på Arlanda. Att Nokas tar över verksamheten i februari nästa år är känt sedan några veckor. Beskedet kom efter en utdragen upphandling som skapat oro bland personalen.
Nu är det klart vilka som ska sköta soptömningen i Stockholm stad: Reno Norden stannar kvar, Liselotte Lööf åker ut. Suez, alltså gamla Sita, kommer in. Men vilket lönesystem ska gälla? Sopgubbarna är redo för strid.
Lönerna är klara för Transports sopgubbar och gummor. Avtalet är ettårigt och ger 590 kronor mer i månaden. Tillägg och lokala premielönesystem höjs med 2,2 procent. – Det blev en del tjafs om lönenivån, men nu är det klart att alla får minst 590 kronor, säger Transports förhandlare Joakim Guttman.
Krönika.
Vad krävs för att Socialdemokraterna på kort och medellång sikt ska kunna få 30 procenten av väljarstödet – som är första anhalten inför valet 2018? Låt mig delge er några tankar som kanske kan ge svar på den frågan.
Tunga lyft och monotona rörelser har satt sig i de anställdas ryggar på Ragn-Sells i Oskarshamn. De hanterar farligt avfall – gasflaskor, spillolja, färger – dagarna i ända. Men detta är en berättelse om när arbetsmiljöarbetet fungerar bra.
Transport fortsätter avtalsförhandlingarna. Just nu är miljöarbetarna på tapeten. Förhandlingar har förts i dag, torsdag, och fortsätter i morgon. – Det var ganska hårda tag i dag, men vi har helt klart rört oss framåt, säger Marcel Carlstedt som leder den fackliga förhandlingsdelegationen.
När ska semestern vara utlagd? Hur hög är ob-ersättningen för väktare? Ring Transports nya utbyggda telefontjänst, Transport på direkten, så har du svaret på någon minut.
Nu är lönerna klara även för bensinstationerna, utom en del av OKQ8-mackarna. I dag, tisdag, enades Transport och arbetsgivarna om ett 13 månader långt avtal med en löneökning på 2,38 procent. – Det viktigaste var att vi fick bort en skrivning som inneburit att anställda fått sämre betalt när de jobbat mertid, säger Transports förhandlare Magnus Larsson.
Schyst löneförhöjning och bra att mertiden begränsas. Men nog kunde facket ha koncentrerat sig mer på arbetsmiljön i förhandlingarna? Åsikterna om det nya avtalet för chaufförer och terminalare går isär bland de anställda på DHL Freight i Västberga utanför Stockholm.