Du har valt att läsa om:

Stopp för ensamjobb

Transports skyddsombud stoppade ensamjobbet på akuten i Malmö. Hot och våld gjorde att ordningsvakternas jobb var för farligt. Arbetsmiljöverket håller med – och kräver nu dubbelbemanning.

EU kan se över cabotageregler

Ett steg mot skarpare regler och bättre kontroll av cabotage och kombitransporter togs i går. EU-parlamentets transportutskott beslutade då att kräva en översyn. Sista ordet om detta säger själva parlamentet i juni.

Fel kalla taxiaktioner ”strejk”

Hundratals förare i Taxi Kurir och Taxi 020 har de senaste veckorna protesterat mot arbetsvillkoren. Bolagen hotar nu både förare och åkare med sparken för att de "strejkar vilt". – Det är inte fråga om strejker, säger Anette Olofsson jurist på LO-TCO Rättsskydd.

Transport kräver vd:ns avgång

Vd:n slog mobilen ur handen på chauffören Allonias Sebhatu när han filmade under en lugn taxiprotest. Nu vill Transport att vd:n ska få sparken. Men Allonias Sebhatu själv säger att problemet egentligen inte handlar om en våldsam vd, utan om rätten till kollektivavtal.

Transportbasen kritisk efter första förhandlingsronderna

I dag på fredagseftermiddagen avbröt Transport förhandlingarna om nytt avtal för hamnarbetarna. Nästa vecka fortsätter lönematchen både för stuveri och åkeri- och terminalområdet. Då kommer också taxi och renhållarna in på banan. – Fast på stuveri och åkeri- och terminal tar vi inte in våra stora delegationer direkt igen. Det känns inte meningsfullt, säger Transports ordförande Lars Lindgren.

Förbundsjurist Marcel Carlstedt (tv) diskuterar

Hamnarbetarna ger sig in i lönematchen

I dag, torsdag, inledde Transport förhandlingarna om ett nytt avtal för landets omkring 3 000 hamnarbetare. Precis som i tidigare avtalsrörelser kräver arbetsgivarna, Sveriges Hamnar, flexiblare arbetstider. Men de möter en av arbetsmarknadens starkaste yrkesgrupper.

Lena Hunt, Borås, och Freddy Welle, Göteborg, sitter med i Transports delegation som förhandlar om nytt löneavtal för åkerichaufförer och terminalarbetare.

Chaufförer och terminalare får vänta på nytt avtal

Transport växlar ner förhandlingarna om ett nytt avtal för den största medlemsgruppen, chaufförer och terminalare. Lent Hunt är ett av 25 ombud i den fackliga delegationen som med all sannolikhet åker hem i kväll, utan en uppgörelse i bagaget.

Målet är att sopgubbarna får jobba kvar

Konkursboet Samtek drivs vidare i en månad. Sedan räknar konkursförvaltaren med att någon tar över verksamheten – och så många sopgubbar som möjligt.

Transport inleder rond två i avtalsmatchen

I dag, tisdag, återupptar Transport förhandlingarna om ett nytt avtal för åkerichaufförer och terminalare. Det sker i skuggan av flera löneuppgörelser som andra LO-förbund tecknat de senaste dagarna. Avtal som LO och Svenskt näringsliv överraskande enats om ska gälla som norm för andra fackförbund.

Sopföretag går i konkurs

Renhållningsföretaget Samtek gick i konkurs i dag på förmiddagen. Omkring 25 anställda i Norrtälje och Västerås har blivit av med sin arbetsgivare.