Det sägs att det fifflas och fuskas i flyttbranschen. Att många företag kör utan trafiktillstånd och ordentliga försäkringar, betalar svarta löner och dumpar marknaden med oseriöst låga priser. Transportarbetaren tog ett stickprov för att kolla hur det står till.
I januari klämdes en djurtransportör så illa under en fallande ramp att han senare avled på sjukhus. Olyckan tog hårt på arbetskamraten Peter Kolmodin. – Att köra djur är en risk i sig. Det vet alla i branschen. Men ingen ska behöva dö på det här sättet.
Krönika.
Jag har alltid varit en sökare och jag fann gud, en fantastisk upplevelse! En gud som ser allt, bestämmer allt och förlåter allt (nästan). Hela livet föll på plats.
I dag, tisdag, inledde Transport förhandlingar om nya löner och villkor för 32 000 chaufförer och terminalarbetare. Tidigare under dagen sa IF Metall nej till ett bud från arbetsgivarna på ett tvåårigt avtal med löneökningar på totalt 3,5 procent.
32 x 3 + 10 + 10 = 116. Så många meter är det fordonståg som just nu färdas söderut genom Sverige. Scanias extralånga lastbilsekipage bildar konvoj och ingår i en aktion för att Europa ska godkänna konvojkörning. Vi fick tag på Camilla Holmqvist som rattar tätbilen: – De andra följer mig och de får hoppas att jag inte kör för konstigt.
– Vi står långt från varandra, men det är så det brukar vara inledningsvis. Transports ordförande Lars Lindgren summerar första ronden i förhandlingarna om nytt avtal för åkerichaufförer och terminalare.
Tjänstemannafacket Unionen värvar medlemmar bland väktarna i Köping. Det är en uppgift som upprör Transports ombudsman Anna Ryding i Västerås: – Det är allvarligt! Vi går just in i avtalsrörelsen. Blir det konflikt kan medlemmar som går över från Transport till Unionen bli utan ersättning.
En Uberpop-förare har dömts till böter i hovrätten. Han hade tidigare friats i Stockholms tingsrätt för att han inte skulle ha förstått att han ägnade sig åt olaga taxitrafik.
I dag skulle Europafacket haft styrelsemöte i Bryssel. Allt fick ställas in när en av terrorattackerna utfördes i tunnelbanan alldeles intill möteslokalen. Loa Brynjulfsdottir, LO:s internationella chef, har tillsammans med flera kolleger lyckats ta sig till Amsterdam och väntar på att få flyga hem. – Vi är så klart väldigt skärrade, säger hon. Man känner det inpå huden.
Arbetsgivarna vill försämra arbetsvillkoren för bemanningsanställda genom att ytterligare minska anställningstryggheten. Går kraven igenom får vi ”daglönare som står på pass”, varnar Transports ombudsman Lennart Sköld.