Ledare.
Förra månaden skrev vi om bilvårdsanläggningar i Karlskoga. I en mening beskrev jag hur några "mörkhyade män smyger undan" när facket kommer på oanmält besök på en icke namngiven biltvätt. Formuleringen och ordet mörkhyade har väckt kritik, framför allt från fackligt aktiva.
Krönika.
Jag har en stor bekantskapskrets med alltifrån rödaste kommunister till blåaste sverigedemokrater. Jag lyssnar på alla. Men jag håller inte alltid med dem och på en punkt vill jag tala allvar: i flyktingfrågan.
Debatt.
Lär de sig aldrig!? ropade jag till framför teveapparaten när Kommunalskandalen briserade. Varför skämmer fackliga höjdare så ofta ut sina fackföreningar, varför fläckar de ner den fackliga idén? För det är ju inte första gången, eller hur? Gång på gång samma beteende.
Andelen arbetare som med i facket har minskat något under förra året, även i transportbranschen. Siffrorna är svåra att analysera för Transport – eftersom betydligt fler avtalsområden än förbundets räknas in.
Varje dygn kontrolleras 20 000 yrkesförare. Om någon saknar rätt behörighet för sitt jobb meddelas arbetsgivaren. För taxiförare har systemet varit i gång sedan 2014 – bussförare och lastbilschaufförer började kollas i slutet av förra året.
– Trenden är klar. Användningen av bilbälte ökar sakta men säkert bland chaufförerna i den tunga trafiken, säger trafikutredaren Jörgen Larsson. Men än är det en bit kvar innan lastbilschaufförerna är i nivå med taxiförarna.
I höstas stängdes rastplatser av när de hade blivit skräpiga boplatser. Rader av chaufförer klagade hos Trafikverket. I dag bestämde sig regeringen för att kolla vem som ska ta ansvar för att yrkesförarna har trygga uppställningsplatser.
Striden om lönesänkningarna i företaget Mälarhamnar blir allt mer inflammerad. – Stämningen är i botten, säger Transports klubbordförande Mikael Zetterlund. När vi påtalar hur dåligt de anställda mår kontrar företaget med: "Mår man dåligt får man gå till företagshälsovården."