Du har valt att läsa om:

Malin Olsson jobbar som ensamarbetande taxitelefonist nattetid.

En lugnande röst i natten

Stresstålighet, tålamod och lokalkännedom. Och kanske några koppar kaffe. Det är vad som krävs för att klara av jobbet som ensamarbetande taxitelefonist nattetid. I alla fall om man får tro Malin Olsson.

Karla Wixe är ny chef för det svenska fackets eget Brysselkontor.

Lönedumpning – het fråga i Bryssel

Karla Wixe är ny chef för det svenska fackets eget Brysselkontor. Hon är jurist och kommer ursprungligen från Luleå. Från en miljö där de flesta röstade nej till svenskt EU-inträde.

Ordningsvakt Carolina Nolasco vid tåg.

Så långt går de – varje dag

Vi lät tolv transportare räkna varje steg under en arbetsvecka. Alla fick varsin stegmätare, som användes i sammanlagt fem arbetsdagar. Här är resultatet.

Illustration av promenad, Gustaf Öhrnell.

Varje steg räknas

Alla vet att vi mår bättre om vi rör oss lite mer och äter aningen sundare. Men varför är det så svårt? Vi sökte upp experterna som kan motivera oss. Vi träffade dem som själva hittat vägen.

Fartyget blir kvar i Varberg

Ett antal brister i säkerheten finns kvar. När Transportstyrelsen skulle kolla om det rostiga fartyget kunde släppas i väg från Varbergs hamn upptäckte inspektörerna ännu fler brister. Det betyder att fartyget med explosiv last ligger kvar vid kaj tills vidare.

Åkeri plundrades på bilar – i dag föll domarna

Helsingborgsåkeriet Tornado transport, senare omdöpt till Linkway, lurade inte bara chaufförerna. I dag, fredag, dömdes tre av huvudmännen till 3,5 års fängelse för att ha plundrat bolaget på lastbilar. De belånade eller leasade fordonen såldes i Irak och Iran. Fortfarande är 21 bilar spårlöst borta.

Fastfrusna matrester gissel för sopgubbar

Påsar som fryser fast i kärlen är ett arbetsmiljöproblem för den som ska tömma. De hjälpmedel som finns funkar inte särskilt bra. Sopgubbarna Jason Gay och Daniel Larsson hanterar problemet på olika sätt.

Logistikforskaren Henrik Sternberg .

”Transporterna behöver bli mer transparenta”

Konsumenterna måste kunna betala för att få en schystare transport. Det är logistikforskaren Henrik Sternbergs slutsats efter att i flera år ha studerat fusket inom den svenska åkerinäringen.

Trailerflak. Östeuropeiska chaufförer lever månader i sträck i lastbilar på svenska rastplatser.

Tjugo år av prispress och dumpade löner

Östeuropeiska chaufförer lever månader i sträck i lastbilar på svenska rastplatser. Svenska åkerier säger sig inte ha råd med kollektivavtal när transportpriserna pressas till allt lägre nivåer. EU-regler finns, men är i praktiken tandlösa.

Facket ska tåla granskning

Ledare. Ingen har väl undgått rabaldret kring krogar och lägenheter i Kommunal. Ett av de mest pinsamma inslagen handlar om utrikesminister Margot Wallströms utbrott när det avslöjades att hon fått en lägenhet. En takvåning på 89 kvadratmeter med terrass.