Du har valt att läsa om:

Hallå där!

Kanske har du hört hennes röst. Tre somrar i rad har hon svarat på frågor i fackets hjälptelefon. Den 1 februari börjar Katrin Olofsson jobba som utredare och koordinator på Nordiska Transportarbetarefederationen (NTF) där bland annat Transport är medlem.

Åkeri i konkurs efter tvist om utländska chaufförer

Ett åkeri i Ulricehamn har begärt sig i konkurs. Företaget kunde inte betala de arbetsgivaravgifter som Skatteverket kräver – för chaufförer som är anställda i ett rumänskt bemanningsföretag.

Hallå där!

För ett år sedan tecknade Elgiganten avtal med tio transportföretag – där företaget ställt krav på schysta villkor för chaufförerna, trafiksäkra fordon och mindre miljöpåverkan. I går fick Jimmy Olofsson, logistikansvarig på Elgiganten, ta emot priset Årets beställare i transportbranschen.

Sopkaos i Stockholm efter ny upphandling

Sopor ligger kvar på gårdarna. De nya bilarna fungerade inte som de skulle. Datasystemet som skulle planera hämtningsrutten bröt samman. Sopkärlen frös fast. Det mesta har gått snett när Ragn-Sells tagit över hämtningsuppdraget i Stockholm – till ett pris som är 35 procent lägre än konkurrenternas.

Sökes: 2 000 lastbilsförare

Ett par tusen lastbilschaufförer kan räkna med nytt jobb det närmaste halvåret. Trycket är hårdast i Stockholmsområdet och Mälardalen.

Många olyckor på stora vägar

Gårdagen, natten och en bra bit in på onsdagsförmiddagen hejdades trafiken av olyckor runt om i landet. I en hel del av dem var tung trafik inblandad. – Den här dåliga halkbekämpningen gör det absolut inte lätt att nå målet med noll dödade i trafiken, säger Transports Charina Nordwall.

Arbetsskadade söker inte ersättning

Har krockat, blivit överfallen, halkat omkull – skadat dig i jobbet? Eller stressat och drabbats av sjukdom som beror på ditt arbete? Missa inte att söka ersättning. I dag är det alltför få som gör det.

Norskt stopp för tvåaxlat

Norska myndigheter stoppade vissa lastbilar för att hindra kaos på vägen. När glansisen i fredags slog till på E6 in mot Oslo infördes ett tillfälligt förbud mot dragbilar med bara två axlar.

Bil som kör på väg med sträng kyla genom vinterlandskap.

Få arbetsgivare utrustar anställda för sträng kyla

Hur ska yrkesförare utrusta sig när termometern kryper ner mot 40–45 minusgrader? – Det är direkt farligt att köra i den här kylan. På långresor har jag alltid med mig spade, startkablar, varma kläder och något att äta. Helst bör man ha någon värmekälla också, säger Robert Savela, ordförande i Transports Luleåavdelning.

Bärgningsarbete på väg.

Bärgare lever farligare när Arbetsmiljöverket byter spår

Arbetsmiljöverket gör en kovändning när det handlar om säkerheten för bilbärgare och däckjourer. Den nya huvudlinjen är att landets hundratals företag själva ska riskbedöma jobben ute på vägarna. – Det här skadar verkets trovärdighet, säger Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig.