Du har valt att läsa om:

Malmös väktare möter människor på flykt

Vinden blåser genom märg och ben. Ut på stationen i Hyllie stiger några kvinnor och män med allvarliga ansikten. Efter dem droppar pojkar i olika åldrar. Någon med schal om huvudet, en annan med jackan kvar på tåget. – Var är vi? Är vi i Sverige nu? undrar de.

I verkstaden nere i källaren bygger Roger Thyr sina exakta fordonskopior av trä.

Med sinne för detaljer

Konst eller snickeri? Kultur eller hobby? Det spelar ingen roll för Roger Thyr – mannen som har en lastbilsfabrik hemma i källaren i Hälsingegården.

Större klyftor gagnar ingen

Ledare. Hösten 2015 skakade om Sverige. Det är nog få människor som är oberörda inför flyktingarna som i tiotusental sökt sig till Sverige. Fruktansvärda bilder har bränt sig fast på näthinnan. Inte minst den på treårige Aylan på stranden i Turkiet, i de små skorna med kardborreknäppning.

Feminist? Javisst!

Krönika. Är det okej att gråta offentligt av annan orsak än att ditt favoritlag just vann eller förlorade sin serie, eller har du så länge fått höra att du ska skärpa till dig när du visar känslor att du inte längre kan gråta ens om du vill?

Bettans taxi

Hallå där!

På julaftons kväll visar SVT ett program om Els-Beth Aspås – som har kört taxi i Stockholm i 55 år. Hon är 85 år fyllda och fortsätter att ratta sin egen Bettans taxi då och då.

Almega avråder väktarbolag från att utföra id-kontroller

Efter årsskiftet måste buss- och tågbolag kontrollera passagerares id-handlingar mellan Danmark och Sverige. En uppgift som tåg- och bussbolagen kan komma att lägga ut på väktare. Men Almega tycker inte att bevakningsbolagen ska tacka ja till såna uppdrag.

Bjässen Maya anlöpte Göteborg

Världens största containerfartyg är på besök i Göteborgs hamn. För stuveriarbetarna innebär arbetet med ”monsterfartyget” mest fördelar.

Transport vill se krav på beställaransvar i alla led

Transport vill att den som köper en transport ska ansvara för att alla underleverantörer följer lagar och regler. Men för att lösa problemen med lönedumpning krävs att ansvaret också omfattar en schyst lönenivå. – Ett beställaransvar utan krav på löner och sociala villkor blir ganska urvattnat, säger Transports centrala ombudsman Lars Mikaelsson.

Sängjättens schysta villkor gäller inte lastbilsförarna

Kedjorna av underleverantörer gör att svenska industrier och andra kunder sällan vet vem som sitter i lastbilen. I Rydaholm har GS-facket reagerat på att lågbetalda litauiska chaufförer kör deras svenska kvalitetssängar till kunderna i Norge.

Politikerna gör om hela upphandlingen

Hösten 2014 genomfördes en ny upphandling av färdtjänsten i Sörmland. Sultan Salimovics bolag uteslöts, men han överklagade till domstol. I väntan på prövning fortsätter Nävertorpsbilarna rulla månad efter månad. Nu ger politikerna upp och gör om hela upphandlingen.