Du har valt att läsa om:

Bänken där allt började

En bänk på Malmö central. Här skedde incidenten som utlöste en hatkampanj mot landets ordningsvakter. Transportarbetaren har som enda tidning träffat vakterna. De två Nokasanställda som en vanlig februarikväll fick order av polisen att omhänderta två unga killar.

Fler A-brev för buden

Mer att göra – men säkrare framtid. Anna Johansson, tidningsbud och skyddsombud i Kristianstad, är inte missnöjd med att hon och kollegorna från denna vecka ska dela ut A-post.

Dennis vet var hjulen sitter

Precisionskörning med lastbil. Det kan betyda att stanna fordonet med ena framdäcket på en liten, liten tvättsvamp. Bäst i dagens uttagning till SM lyckades Dennis Blom, som går tredje året på transportgymnasium i Östersund.

Hallå där!

Årets fackliga hjälte i LO-förbunden ska utses. Malin Djuse, ungdomssekreterare, väntar på nomineringar från alla fack.

Flaggan i topp för arbetarnas rättigheter

Socialdemokrater från tre länder har enats om att ta med hårda krav på arbetares rättigheter nästa gång EU skriver om sitt grundfördrag. Medborgarnas sociala rätt ska komma före EU:s ekonomiska friheter. Lösningen är ett socialt protokoll.

Arbetsgivaren har sagt upp avtal om dubbelbemanning

Arbetsgivaren Almega tjänsteförbunden har sagt upp överenskommelsen om dubbelbemanning för värdetransporter. – Det känns som att företagen har gjort riskbedömningar utifrån att tjäna pengar, inte utifrån de anställda, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Nya regler mot mobbning

I mars nästa år får arbetsgivarna hårdare skriftliga krav på sig: De ska se över de anställdas arbetsbelastning och arbetstider plus se till att mobbning förebyggs.

Transport vill ha mer kontroll

Mer pengar till bostadsbyggande och utbildning. Skattehöjningar får betala – i första hand för dem som tjänar mest. I dag samlade regeringen Löfven, med finansminister Magdalena Andersson i spetsen, ihop de senaste veckornas utspel till en samlad budget för 2016.

Branschen svarar om avgifter

Att en vägslitageavgift – eller kilometerskatt – blir verklighet tvekar de inte om. Därför har branschen beställt en egen utredning som jobbar parallellt med den offentliga. I dagarna kom rapporten.