I morgon börjar tävlingarna. Efter dagens invigning i São Paolo kan flygteknikern Jim Öhman och de andra göra sig beredda på att försvara de svenska färgerna i årets yrkes-VM. – De är helt fokuserade på tävlingarna, som vilka elitidrottare som helst, säger LO:s förste vice ordförande Tobias Baudin, som är på plats.
Förhoppningen är att fler politiker ska få upp ögonen för hur Ubers så kallade samåkningstjänster fungerar. Taxiförare ser framför sig hur modellen att ragga kunder utan utbildade förare och med bilar utan taxameter ska slå ut åkare och taxiföretag.
Golvtillverkaren Golvabia i Anderstorp använder sig av det omdebatterade åkeriet Sia Dinotrans för sina Norgetransporter. Lastbilarna bemannas med filippinska förare. Nyligen stoppade trafikpolisen ett ekipage där föraren hade totalt 10 300 kronor i lön och matersättning.
Krisen i åkeribranschen har fått en grupp arbetarhistoriker i Landskrona att spetsa öronen. Nu planeras ett treårigt projekt där forskarna vill titta närmare på hur yrket som ”den fria vägens riddare” förändrats från 1970-talet fram till nutid.
Från anställningsbevis och hur man säger upp sig själv – till slutlön och semesterersättning. Frågorna till fackets hjälptelefon förändras i takt med att sommaren passerar.
För mycket detaljregler. Så lyder branschens kritik mot statliga Transportstyrelsen. När myndigheten granskas av Statskontoret blir beskedet att den inte har motsvarat kraven när det gäller just att förenkla reglerna i trafiken.
Forskaren Ellen Dolk räknar med mer betong på tungt trafikerade motorvägar framöver. Statens forskningsinstitut drar i gång två nya projekt för att granska betong som en konkurrent till asfalt på våra vägbanor.
Knäskadade Leif Lindqvist fick sparken efter nio år på samma åkeri. Orsak: Han hade kört in med sin bil på området där han jobbar – för plötsligt gällde inte tillståndet han hade fått. – Jag tror ingenting om framtiden. Det verkar rätt så kört för mig, säger Leif Lindqvist som snart fyller 61.