Under Almeveckans fjärde dag drabbade åkerinäringens parter samman i en debatt om utländska lastbilar på svenska vägar. Hur många som kör här – legalt eller illegalt – var debattörerna oense om. Det var egentligen bara en fråga där alla var eniga. Det behövs fler trafikpoliser.
Uberpop bedriver olaglig taxitrafik, anser både Svenska taxiförbundet och Transportstyrelsen. Företaget, som vid flera tillfällen har polisanmälts, utreds just nu av Ekobrottsmyndigheten. Även i Frankrike möts företaget med protester. Förra veckan satte franska taxichaufförer bilar i brand för att markera sitt ogillande.
Arbetslivet har blivit hårdare. Arbetsrätten behöver därför anpassas till verkligheten. Det anser LO-TCO Rättsskydd som presenterar sju förslag på förändring för tryggare jobb. Bland annat vill Rättsskyddet att det alltid ska gå att kräva svenska kollektivavtal.
Regeringen kommer inte att ställa krav på kollektivavtal vid offentlig upphandling. Däremot ska villkor enligt kollektivavtal gälla. Det klargjorde civilminister Ardalan Shekarabi vid Transports seminarium i Almedalen i dag, tisdag. För facket är skillnaden betydande. Det handlar inte minst om vem som ska kolla att ett vinnande företag verkligen följer löner och andra avtalsvillkor.
Förra året rapporterades drygt 17 000 problem med färdtjänstresor i Göteborg och Stockholm. Det motsvarar 0,3 procent av det totala antalet beställningar. Trots den relativt låga procentsiffran gör Transports ombudsman Mats Andersson tummen ner för resultatet och gissar på ett mörkertal i tillbudsrapporteringen.
Debatt.
En kväll och natt i maj fick jag följa med två chaufförer som körde mellan Helsingborg och Stockholm. Magnus har arbetat som chaufför i 24 år och Åke har varit i branschen i 40 år. I lasten fanns grönsaker till stockholmarna. Bilarna i åkeriet rullar alla årets dagar utom julafton och nyårsafton. Jag mötte chaufförer som gillar sina jobb, men som var djupt bekymrade över hur det ser ut längs våra vägar.
Hur ska kommunernas ansvar för insamling av hushållens förpackningar och returpapper se ut? Mia Torpe, före detta miljöchef för HSB Riksförbund, har fått i uppdrag att utreda den saken.
Mellan januari och april i år gick 100 svenska åkerier i konkurs. Med de orden inledde logistikforskaren Henrik Sternberg Transports seminarium om åkerinäringen vid Almedalsveckan. Sternberg har nyligen avslutat en ny etapp av cabotagestudien. Minst 117 utländska lastbilar misstänks ha kört illegalt i Sverige.
Krister dömdes till en månads samhällstjänst för misshandel. Han har sonat sitt brott men fortsätter ändå att betala för det han gjort. Jobbet är borta och han har svårt att få ett nytt eftersom många arbetsgivare kräver utdrag ur belastningsregistret.
Den som begår ett brott på fritiden kan bli av med jobbet. Men inte nödvändigtvis. Samma brott bedöms olika beroende på vad den skyldiga arbetar med. Rattfylla på ledig tid kan kosta en chaufför anställningen – medan det inte är lika avgörande för en banktjänsteman.