Debatt.
Hur ser en färdtjänstanvändare ut? Det kan vara vem som helst: Ung eller gammal, kvinna eller man, yrkesarbetande, arbetslös, barn eller pensionär. Men, man åker inte färdtjänst för att det är roligt, man gör det därför att man inte har något vettigt alternativ. Dessutom får man alltid betala en betydande egenavgift för sin färdtjänstresa.
Debatt.
Färdtjänsten är som bekant kollektivtrafik som är anpassad för personer med en funktionsnedsättning för vilka den allmänna kollektivtrafiken inte är tillgänglig.
Debatt.
Som ordförande för färdtjänstberedningen i det landsting som gör den allra största upphandlingen av färdtjänst kan jag konstatera att Håkan Thomsson både har rätt och fel.
Först blev lastbilschauffören dömd till böter för att ha kört för fort. Sedan blev han friad i domstol eftersom det inte gick att bevisa att färdskrivaren verkligen hade visat rätt. Helt rätt att fria honom, anser färdskrivarexperten Thomas Morell.
Västervik är ännu en i raden av svenska hamnar som börjat ta in avfall från utlandet. Soporna kommer från England och går sedan på järnväg till Västerås, där de bränns. Samtidigt kommer uppgifter om att den omfattande avfallsimporten från Norge gör att norrmännen fått brist på sopor i de egna förbränningsanläggningarna.
Vad tänker nästa generation ombudsmän i Transport om facket och sin nya roll? Transportarbetaren har träffat aspiranterna som just nu går förbundets ombudsmannautbildning. Mötesplatsen är Hindås. Ett vinnarställe! Hit reste hela det brasilianska landslaget på träningsläger inför fotbolls-VM 1958. Alla vet väl hur det gick?
Högst upp på önskelistan står att det ska vara fint att gå med i facket och engagera sig politiskt. Att samhällsklimatet ska svänga tillbaka. – Jag önskar att det blev fult att vara svartfot igen.
Nästa år slopas momsen på brev och paket under 20 kilo. Men bara för statliga Postnord, före detta Posten. Konkurrerande företag kommer inte att få någon kostnadslättnad alls. Transports utredare Magnus Falk befarar att det kommer att leda till sämre arbetsvillkor för förbundets medlemmar.
Kranbilsföraren Simon Kinnander prejades av vägen av en buss. Trailern välte i diket och dragbilen blev stående med ett hjul i vädret på E18, utanför Karlstad. – Det var de längsta sekunderna i mitt liv, säger Simon.
Hur lätt är det egentligen att lastbilen välter? Det ska yrkesverksamma inom åkerinäringen få lära sig i höst. Den 4 november är det premiär för kursen ”vältrisker och säkrare körning med hög tyngdpunkt”.