Facket hallå, hallå!
Vet du någon som ska sommarjobba i år? Tipsa om fackets hjälptelefon! Dit kan den som får trubbel på arbetet ringa och få hjälp. En av dem som lyfter på luren är Transports Katrin Olofsson.
Vet du någon som ska sommarjobba i år? Tipsa om fackets hjälptelefon! Dit kan den som får trubbel på arbetet ringa och få hjälp. En av dem som lyfter på luren är Transports Katrin Olofsson.
Olyckorna på jobbet har minskat något sett över hela arbetsmarknaden – medan de som drabbas av sjukdomar orsakade av arbetet blir fler. Men bland dem som har transportjobb fortsätter olyckorna att öka i Arbetsmiljöverkets statistik för 2014.
Utländska chaufförer som kör i Norge ska få norska minimilöner. Det gäller den som rattar godstransporter inom landet. Och det gäller bussförare i beställningstrafik som stationeras i Norge. – Vi är mycket positiva från facken, säger Bjørn Sandnes på Norsk transportarbeiderforbund. Det här kan hjälpa oss att få bort social dumpning och kriminalitet från vägarna.
Tre företag i transportbranschen döms att betala arbetsgivaravgifter för sina polska chaufförer, som de kallade för egenföretagare. Elva polska chaufförer döms att betala skatt i Sverige. Under förra veckan gick kammarrätten i Göteborg på Skatteverkets linje i fjorton olika fall. – Jättebra att domstolen delar vår syn i det här mångfacetterade problemet när svenska företag har anlitat utländsk arbetskraft, säger Pia Bergman, Skatteverkets rikssamordnare mot grov ekonomisk brottslighet.
Runt om i Sverige rullade i dag långa lastbilskaravaner i protest mot lönedumpning och brotten mot lagar och regler på vägarna. I Örebro var Transports avdelning på plats vid ett truckstop som också är samlingsplats för många lågavlönade utländska förare. – Situationen är katastrofal för svensk åkerinäring, säger förbundsordförande Lars Lindgren, som själv åkte lastbil i Helsingborg.
Nu är det klart. Sverige ska bli först i Europa med att pröva eldrivna lastbilar i trafiken. Redan nästa år ska de två testvägarna vara igång.
Den pågående cabotagestudien är framgångsrik – åtminstone i Sverige. En vanlig dag taggas i snitt 8 000 bilar vilket är 25 procent fler än när förra studien gjordes för två år sedan. – Svenska chaufförer har överträffat våra förväntningar, säger transportforskaren Henrik Sternberg vid Lunds universitet.
Speditören Greencarrier har anlitat ett turkiskt åkeri som stationerat ett 20-tal turkiskregistrerade dragbilar i Malmö och Göteborg. Bilarna har bemannats med turkiska förare som månader i sträck dragit trailrar till svenska kunder.
EU:s åkerimarknad har blivit som vilda västern. Det hävdade den svenska parlamentarikern Marita Ulvskog (S) i dag, torsdag, på en stor transportkonferens i Bryssel. Transports utredare Magnus Falk fanns också på plats. – För första gången använder de ansvariga kommissionärerna orden social dumpning. Det har varit bra diskussioner här nere, säger han.
EU vill veta hur åkeribranschen, transportindustrin och facken ser på hela regelverket kring vägtransporterna. Transport har svarat på enkäten och utredaren Magnus Falk har intervjuats om förbundets hållning. – Absolut inga fler avregleringar, är hans budskap.