21 kilometer motorväg väster om staden. Från Kungens kurva i söder till Häggvik i norr. Förbifart Stockholm har, med olika arbetsnamn, varit på tapeten i nästan 50 år. På Lovön, strax nordväst om Stockholm, är arbetet med en av världens längsta tunnlar i stadsmiljö i full gång.
OKQ8:s tidigare vd Göran Lindblå har fått ett pensionsavtal värt omkring 64 miljoner kronor, förutsatt att han lever till 85 år. Avslöjandet som kom i SVT väcker blandade reaktioner i Transport. – Avtalet är stötande, säger ombudsman Magnus Larsson. – Utslaget på 25 år är summan ganska liten, tycker skyddsombudet Johan Andersson.
De försöker fly från Sverige. De utsätter sig för livsfara inne på hamnområdet i Göteborg och på vägen dit. På vår och försommar ökar antalet obehöriga som avslöjas i de tre terminalerna i det yttre hamnområdet i Göteborg. Målet för de allra flesta är att ta sig över Atlanten.
I decennier har arbetsgivarna propagerat för individuella löner och större löneklyftor mellan anställda. Det är inte särskilt förvånande, tycker forskaren John Lapidus: – Frågan är i stället varför fackförbund som Kommunal hoppar på tåget.
Under helgen samlas lastbilschaufförerna på vägstumpar och grusplaner. Litauer i holländska bilar, makedonier i bulgariska, bulgarer i österrikiska, rumäner i danska eller svenska. Transportarbetaren har pratat med några av dem.
De jobbar i samma bransch men med helt olika förutsättningar. Svenska lastbilschaufförer får traktamente för varje övernattning och kommer hem till helgen. Förarna från öst gör samma jobb för mindre än halva summan och tillbringar månader i sträck i hytten. Göteborgs åkerisektion gav sig ut för att prata lika villkor med sina utländska kollegor.
Transport och IF Metall vill att SSAB reder ut anklagelserna om att ett av stålbolagets transportföretag bryter mot mänskliga och fackliga rättigheter i Afrika.
På söndag sänder Sveriges radios program Kaliber en lång nyhetsdokumentär om turbulensen i åkeribranschen. I inslaget intervjuas åkare, trafikpolis och en företrädare för landets speditörer.
Den ena gruppen argumenterar vildsint för vinster i välfärden – den andra emot. Ett gäng stödjer vapenexporten – det andra kämpar mot. Och några slåss för månggifte – medan de andra hänvisar till kristna värderingar för att prata ner sina motståndare.
Johanna Bergsten, som till vardags är ordförande i Transport i mellersta Norrland, åker den 29 maj på sin första socialdemokratiska kongress. Kongressen hålls under tre dagar i Västerås och Johanna är ett av 350 ombud på plats.