Snabbkollen.
Sexuella trakasserier är vanligare i mansdominerade branscher, som transportsektorn, än i andra yrken. Men ingen ska behöva stå ut med kränkande kommentarer eller tafsande kollegor. Så här gör du om du eller någon annan råkar ut för trakasserier på jobbet.
En av tio kvinnor i olika arbetaryrken råkar ut för sexuella trakasserier av personer de träffar på jobbet. Det kan handla om kunder, gäster eller patienter. Särskilt utsatta är unga och visstidsanställda, visar en LO-undersökning.
Bibbi Steinert bröt ny väg för kvinnor i åkeribranschen på 1970-talet. Nu föreläser hon för unga tjejer på transportgymnasier i landet och har ett gott råd: – Var dig själv och lös problem på ditt eget sätt!
Hur långt har vi kommit med jämställdheten i åkeribranschen? Rosanna Johansson, Sabine Förster Nyström och Gina Brandin vittnar om hård jargong och sextrakasserier. Fortfarande får kvinnliga lastbilsförare räkna med att bli utstirrade av killar, som testar tjejernas körförmåga. En LO-undersökning visar också att kvinnor i arbetaryrken utsätts för sexuella kränkningar av kollegor, chefer och andra personer de träffar på jobbet.
Överläkare Jan Calissendorff tycker att dagens regler kring körkort och diabetes präglas mer av tyckande än vetenskap. – Transportstyrelsen drar alla yrkesförare med diabetes över en kam. Det behövs mer av individuell prövning, säger han.
I höstas drabbades Christan Östman av diabetes. Efter diagnosen kom nästa kalldusch. Stopp för all lastbilskörning. Nu har han inlett kampen för att få tillbaka C-kortet. – Transportstyrelsens regler är föråldrade, säger Christan som får stöd av tung medicinsk expertis.
Ledare.
För några dagar sedan hotade piloterna på SAS med strejk. Det känns fortfarande lite ovant när en av arbetsmarknadens mest högavlönade grupper lägger ner arbetet i protest mot försämrade villkor.
En tredjedel av eleverna på gymnasiets yrkesprogram hoppas av skolan. Men riktigt så illa ser det inte ut bland dem som går transportprogrammet. – Jag tror att de flesta av de eleverna har ett grundmurat intresse för lastbilar och andra fordon, säger Mikke Roslund. De har valt rätt gymnasium helt enkelt.
Tankbilsåkeriet Simeon kräver att förarna ska visa upp utdrag ur polisens belastningsregister. Åkerier har varken informerat chaufförerna eller facket i förväg. De anställda fick bara blanketten hemskickad, med det korta beskedet "Fyll i och lämna in".
Vad händer efter gymnasiet? En ljusnande framtid till mötes eller rakt ut i arbetslöshet? Det är det nog många som funderar på så här i studenttider. Vi har ställt frågan till 15 studenter som gick ut Säkerhetsgymnasiets väktarutbildning för fem år sedan.