Två decennier av fackligt elände. Så sammanfattar Transports ordförande Sveriges tid i EU. Den förre Metallbasen Göran Johnsson ser också problem i unionen, men han anser ändå att det svenska medlemskapet varit bra för industriarbetarna. Arbetsrättsexperten Kerstin Ahlberg tycker att facket var blåögt som trodde att den svenska modellen skulle stå pall i mötet med EU:s regelverk.
En utomjording i tunnelbanan.
Omgivningen anropar medan en kille kör in huvudet i torktumlaren… I sin bok Adhd i bilder skildrar fotografen Victor Wikander hur det är att leva med diagnosen. På gott och ont.
Underbetalda slovakiska arbetare diskar tankbilar i Karlshamn. Tankbilar som kör för ett företag som ägs av pensionsbolaget AMF. Nu kommer AMF agera för att säkerställa att arbetarna får korrekt betalning. – Det här är mycket viktigt för oss, säger Annelie Götbring på pensionsbolaget, till stoppafusket.nu.
På bensinstationen där Marcela Diaz arbetade skyltar man tydligt med att bara växelpengar finns i kassan. Trots det klev tre beväpnade rånare in på macken i januari i år.
Varje månad blir flera svenska bensinstationer utsatta för rån. När allt fler mackar låser in sina kontanter satsar rånarna på tobak och andra varor i stället.
Skatteverket fortsätter granskningen av åkerier som betalat ut förarlöner via de danska bolagen Staff Road och PSL. Strömblads åkeri och ägarna bakom konkursdrabbade Team Marc är två bolag som nyligen var uppe till prövning i förvaltningsrätten.
Luke Transport har ägnat sig åt avancerad skatteplanering. Det anser Skatteverket som kräver arbetsgivar-avgifter för polska chaufförer som avlönats via Danmark eller som egenföretagare. – Den juridiska prövningen får visa vem som har rätt, säger åkaren Mikko Luukinen.
Dominika Walanus älskar sitt jobb, hon säger det gång på gång. Stammisarna ser hon som sina vänner för livet. Och för ett år sedan hittade hon sin kärlek där – på taxifiket Café Koppen i utkanten av Stockholms innerstad.
Månadens medlem.
Han gick åtta år i skolan. Sen var han trött på det. Men under 50 år i gummibranschen har det bara rullat på för Gunnar Johansson i Mjölby.
Krönika.
Egentligen är väl alla överens: Ingen ska behöva riskera livet på sitt jobb. Facken granskar, påpekar och ställer krav för att minimera farorna. Myndigheter inspekterar och försöker förbjuda farliga moment. Och för seriösa arbetsgivare är en enda dödsolycka på arbetsplatsen en mardröm.