Den lägre garantilönen i bemanningsavtalet höjs med tre procent – alltså den lön som utgår för tiden den bemanningsanställde inte är utbokad på uppdrag. Förhandlingarna mellan 14 LO-förbund och Almega bemanningsföretagen blev just klara, dagen innan det gamla avtalet löper ut.
I Malmö var ståplattorna en stridsfråga för två år sedan. Det slutade med att Arbetsmiljöverket förbjöd användning av dem. Men förbudet kopplades till en riskbedömning – ett absolut förbud fanns det inte stöd för, ansåg verket.
I mars klämdes en miljöarbetare till döds under en sopbil. Exakt hur olyckan gick till är ännu inte klarlagt, men den har ändå satt fart på debatten om sopgubbar som åker bakpå bilen. På flera miljöföretag gäller totalförbud mot det riskfyllda arbetssättet. Polisen har än så länge valt att blunda.
I tisdags kvävdes en sjöman till döds och tre skadades allvarligt i lastrummet på ett polskt fartyg som anlöpt den danska hamnen Hanstholm. Båten var lastad med träpellets. Det är väl känt att lagrade trävaror kan förbruka syre och utveckla farliga halter av koldioxid och kolmonoxid.
Före detta minister, före detta journalist, före detta fackföreningsman och före detta ämbetsman. I dag får Allan Larsson pris för sitt högst aktuella arbete för Östersjöns överlevnad.
Med en dag tillgodo blev LO och Almega bemanningsföretagen klara med ett nytt avtal för omkring 30 000 bemanningsanställda. Den lägre garantilönen höjs med 3 procent – alltså den lön som en bemanningsanställd får när hen inte är uthyrd på uppdrag. Och vad som egentligen gäller för den tid som en anställd inte är uthyrd ska en arbetsgrupp grotta ner sig i.
Den 21 januari steg lastbilschauffören Patric upp, satte på kaffe som vanligt och tog sin morgoncigg. Han klappade sambon Julia på den runda magen innan han for till jobbet, kysste henne och sa: ”Vi hörs under dagen”. Sedan kom Patric aldrig mer hem.
Förra året toppade lastbilschaufförerna Arbetsmiljöverkets statistik över dödsolyckor på jobbet. Lägger man till Trafikverkets siffror blir bilden ännu mörkare. Sammanlagt dog 15 chaufförer i tung trafik 2014. På vägarna, i kläm- och fallolyckor och av misshandel.
Debatt.
Stockholms läns landsting upphandlar tjänster för mångmiljardbelopp inom hela kollektivtrafiken samt delar av hälso- och sjukvården. Det innebär ett stort ansvar för landstinget att de tjänster som skattebetalarnas pengar går till, inte bidrar till att människor arbetar under dåliga arbetsförhållanden eller till orimligt låga löner.
Krönika.
Jag utgår från att en i stort sett enig forskarvärld har rätt, när den hävdar att vi står inför en närmast ofattbar katastrof om inte världens samlade utsläpp av klimatgaser minskas drastiskt under åren fram till 2050. Samtidigt hoppas jag också att den samlade arbetarrörelsen ska utveckla en förnuftig politik och kloka metoder att hantera de svårigheter som klimathotet ställer oss inför.