Göteborgs tidningsbud får inte dela ut brev
Från nästa vecka ska tidningsbuden i Göteborg inte längre dela ut kommunens post. Avtalet är uppsagt i förtid.
Från nästa vecka ska tidningsbuden i Göteborg inte längre dela ut kommunens post. Avtalet är uppsagt i förtid.
Andelen väskor som skadas eller kommer på avvägar inom flyget har minskat kraftigt. Det framgår av en rapport som återges av den amerikanska tidningen LA Times. På Arlanda har Bo-Erik Backman jobbat med väskproblemet i 25 år. – Utan att kunna återge exakta siffror känns det som om vår felprocent är ungefär som tidigare, säger han.
Regeringen ber om hjälp. Fack och arbetsgivare i olika branscher har träffat arbetsmarknadsministern Ylva Johansson för att prata ihop sig om hur nyanlända ska kunna få de jobb de är utbildade till – i yrken där det saknas folk i Sverige. Transport styr i stället in på hur unga lastbilschaufförer utan jobb ska bli anställningsbara.
Renhållning. Sopgubbarna i Malmö har ilsknat till. Inte på sina arbetsgivare och chefer, utan på kommunens bolag som köper avfallsföretagens tjänster. Det handlar om soptunnor som måste baxas runt för hand innan de kan tömmas i sopbilen.
I flera år betalade Strömblads åkeri ut sina chaufförslöner via det skattefifflande "bemanningsföretaget" Staff Road i Danmark. Förvaltningsrätten slår nu fast att Strömblads var den verklige arbetsgivaren, inte Staff Road. Åkeriet döms att betala sociala avgifter för åren 2006 till 2009.
Transportarbetaren är nominerad i den tunga klassen ”bästa avslöjande” inför fackförbundspressens egen Oscarsgala. Jonas Löfvenberg gjorde granskningen av hur bemanningsföretag utnyttjar anställda som får sin lön subventionerad av staten. – Jag är jätteglad, säger han när Transportarbetaren ringer upp.
Framtidens ombudsmän startar sin aspirantutbildning i maj. Petri Perälä och sju till ska gå hela den årslånga utbildning som Transport anordnar. Fem till är redan verksamma på en avdelning och kommer att vara med på de teoretiska veckorna.
Svenska taxiförbundet har kommit med en rapport som visar att antalet taxibilar ökat kraftigt. Mellan åren 2006 och 2014 steg också antalet sysselsatta personer i branschen från 20 500 till över 30 000. Råder det överetablering i taxinäringen? Frågan går till förbundets pressansvarige, Claudio Skubla.
Personal på statliga myndigheter ska åka taxi med förare som har kollektivavtalsenliga villkor. I alla fall om det upphandlingsunderlag som nu gått ut på remiss blir verklighet.
Betalt även när man väntar vid telefonen. Och minst fyra kronor mer i timmen. I dag har LO levererat sina krav när det gäller de bemanningsanställdas villkor till arbetsgivarna.