Piloterna på Norwegian har successivt återgått till jobbet efter den elva dagar långa strejken. I eftermiddag ska planen gå enligt tidtabell. Transport behövde aldrig ta ställning till om förbundet skulle sympativarsla för att stödja strejken.
Transports taxiförare hänger på den tysta minuten på fredag. Emma Lundberg, ordförande i taxisektionen i avdelning 5, ser till att manifestationen för färdtjänstföraren Hasse Eklund får ännu större spridning.
Transport avvaktar med beslut om ett eventuellt sympativarsel med Norwegians strejkande piloter. Förbundets styrelse lämnade över frågan till det verkställande utskottet vid dagens möte. – Vi väntar in en rapport från vår jurist som har träffat det norska facket i Oslo i dag, säger ordförande Lars Lindgren.
(UPPDATERAD) Yrkesförare blir allt bättre på att använda bilbälte. Taxichaufförer bältar sig i ungefär samma omfattning som förare av personbilar, medan lastbilschaufförer forfarande slarvar betydligt mer. Det visar en undersökning av Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).
En tvist mellan Transport och Seko på ena sidan och ett norskt rederi på andra, är på väg att få sin lösning. Efter 14 år i Arbetsdomstolen kommer snart domen. En dom som kan få konsekvenser för arbetet mot ”fiffelflaggade” fartyg inom Internationella transportarbetarfederationen.
I onsdags förra veckan fick polisen tips om olagliga transporter. 80 stycken som skulle gå från Södertälje hamn till ett åkeri i Upplands Bro. Polisen agerade över huvud taget inte på anmälan, som kom från en privatperson.
Över hela landet stannade taxibilarna. Förare klev ur och höll en tyst minut. Klockan tolv i dag hedrades den bortgångne färdtjänstföraren Hasse Eklund. Jessica Uljons, taxichaufför i Gävle, hade hängt ett band på vänster backspegel.
En miljöarbetare klämdes till döds i Vallentuna i morse. Polisen och Arbetsmiljöverket utreder olyckan. Företaget försöker ta hand om kollegan som körde bilen och resten av sin personal.
Krönika
LO-styrelsen antog nyligen ett dokument som till största del utarbetats av avtalsrådet inom LO. Dokumentet, med titeln Gemensamma långsiktiga mål för tre kongressperioder, kommer att få stor betydelse framöver. Det utgör ett styrdokument för LO och dess 14 förbund fram till år 2028, vilket Transport välkomnar.
Utmaningarna för ett transportfack är i mycket desamma på andra sidan Östersjön: organisering på arbetsplatserna och schysta villkor för medlemmarna. – Vi hoppas på mer samarbete framöver säger Jaan-Hendrik Toomel och Ema Sass från Transport i Estland.