Franska lastbilschaufförer spänner musklerna. De hotar att lamslå Frankrike om de inte får en ordentlig lönehöjning. – Vi har varit tålmodiga i fem år. Nu räcker det. Vi kan inte leva på svältlöner, säger en fackbas till Transportarbetaren.
Åkare, lastbilschaufförer och Transport välkomnar de nya sanktionsavgifterna för olaglig inrikestrafik, så kallat cabotage. Men Transportindustriförbundet går på tvärs. Förbundet organiserar landets speditörer och vill hejda vad det upplever som att polisen nu även stoppar och bötfäller laglig trafik.
Stormen viner, snön piskar och vägarna är glashala. Vad gör du? Arbetsmiljölagen ger dig rätt att vägra köra om du tycker säkerheten står på spel. Men glöm inte att informera arbetsgivaren först. Annars kan du göra dig skyldig till arbetsvägran.
Snabbkollen.
Finns det kollektivavtal på ditt arbete? Då vet du säkert att det garanterar dig en schyst lägstalön och rimliga arbetstider. Men avtalet innehåller mer än så. Här är några förmåner som du kanske inte kände till.
Två av tre strulande taxiföretag i Västerås har gått i konkurs. Chaufförerna kan därmed räkna med statlig lönegaranti i stället för den lön som företagen inte har betalat ut.
I morgon, fredag, klockan 12:00 håller yrkeschaufförer runtom i Sverige en tyst minut för att hedra den kollega som omkom utanför Örebro i går. Olyckan skedde när en lastbil fick sladd på sitt släp och körde in i en annan lastbil.
Peter Lundin från Örnsköldsvik, före detta lastbilschaufför och numera truckförare, blev tyngre och tyngre bakom ratten. Nu är han en av deltagarna i Biggest loser som har premiär på TV4 tisdag den 27 januari.
Den nya sanktionsavgiften för brott mot cabotagereglerna ser ut att bli en framgång. På kort tid har polisen stoppat minst tre utländska lastbilar och krävt förarna på 40 000 kronor. – Det är en viktig signal till branschen och till politiker och polisledning, säger Thomas Morell, regionchef på Sveriges Åkeriföretag i Skara.