Du har valt att läsa om:

Medicin kan minska riskerna i trafiken för förare med ADHD

En färsk svensk forskningsrapport tyder på att manliga förare med ADHD kan minska risken att bli inblandade i allvarliga trafikolyckor om de använder medicin. Enligt studien minskar olycksrisken med nästan hälften.

Vaktjobbet stoppat i Kramfors

Skyddsombudet har stoppat ensamjobbet i Kramfors. Måndagens väktare sitter inne på kontoret i stället för att vara ensam ute på stan. Securitas har begärt att Arbetsmiljöverket ska pröva om skyddsstoppet är rätt.

Lurad arbetare nöjer sig inte med förklaringen

”Det gick överstyr.” Så förklarar mannen bakom de falska lagerjobben i Växjö hur det kom sig att han anställde 130 personer på bluffkontrakt. Mannen och hans sambo är nu misstänkta för oredligt förfarande. LuradeEmil Söderstjärna vill ha en bättre förklaring.

Transporternas pris utreds

Vilket pris får samhället betala för transporterna? För att få svaret har regeringen i dag beställt en utredning om de samhällsekonomiska kostnaderna för gods- och persontransporter.

Lurade på jobbet får a-kassa

De som lurades på lagerjobben i Växjö kommer inte att drabbas av lång karens från Transports a-kassa. Det enades kassans ledning om i går. Men det är viktigt att gå till Arbetsförmedlingen så fort som möjligt för att få ut ersättning.

Nu stannar Sverige igen

Protestaktionen bland svenska lastbilschaufförer för schysta villkor på vägarna återupptas från och med i dag klockan 12:00. Bilarna kommer att stanna fram till påsk. Har ingen förändring skett då är chaufförerna beredda att ”ställa till det rejält”.

Ensamma vakter väntar på krav på dubbel bemanning

Hot, våld och drogade personer är vardag för ordningsvakterna i Kramfors. I somras fick en av dem en pistol riktad mot sig. Trots det ska dubbelbemanningen upphöra på måndag – om inte Arbetsmiljöverket kräver att den fortsätter.

Lundby.

”Det var som att rulla runt i en dagsljusstudio”

Fotograf eller färdtjänstchaufför? Martin Gillén har examen i fotografi – och kör färdtjänst för att klara räkningarna. Men en dag började han kombinera. Passagerarna blev hans motiv, bilderna täta och närgångna.

Hallå där!

Michael Estwik, taxiförare i Umeå, startade uppropet Här stannar Taxi för Sverige. Nu har han även startat diskussionsforumet Taxi för bättre villkor.