Fotograf eller färdtjänstchaufför?
Martin Gillén har examen i fotografi – och kör färdtjänst för att klara räkningarna. Men en dag började han kombinera. Passagerarna blev hans motiv, bilderna täta och närgångna.
Polisanmälningarna mot arbetsgivaren i Växjö som anställde 130 lagerarbetare – och sen gick upp i rök – börjar strömma in. En av dem som anmält är Emil Söderstjärna. Han sa inte bara upp sig själv för ett bättre jobb, utan tog dessutom med sig tre kolleger till den nya arbetsplatsen. – Det är så sjukt, säger Emil Söderstjärna.
Månadens medlem.
På ett år har Tamur Aziz värvat 32 nya tidningsbud till Transport. Själv tror han att facket måste bli bättre på att finnas där för medlemmarna.
Lagret skulle öppna i dag, runt 130 personer hade redan fått jobb och Transport hade tecknat kollektivavtal. Men på den första arbetsdagen visade det sig att alltsammans var en bluff.
Nu är det 2015 – och flera nya regler och lagar förändrar villkoren i transportbranschen. Svaveldirektivet kommer att påverka jobben i hamnarna och cabotagesyndare åker på dyra avgifter.
Svenska kommuner, landsting och myndigheter köpte tjänster och varor för 770 miljarder kronor förra året. Allt ifrån färdtjänst till tvättlappar. Men kontrollen är dålig. – Jag trodde inte det var sant när jag såg alla oseriösa företag, säger Fredrik Tamm, som har granskat offentliga Sveriges leverantörer.
Kärleken. Hjälten. Blindträff. Titlarna på novellerna i Taxiförbundets tävling är genomgående korthugget enordiga. Så även den vinnande novellen: Gatorna av Niclas Lindblad från Bromma.