Du har valt att läsa om:

Protesterna når riksdagen

Här stannar Sverige! är på väg till riksdagen. Åkaren Johan Kullgren, en av initiativtagarna till chaufförsaktionen, filar på kraven till politikerna. Samtidigt samlar de protesterande chaufförerna in pengar för att stoppa spridningen av hiv.

Haanpaa återanställer uppsagda svenska förare

I somras varslade tankbilsåkeriet Haanpaa 20 svenska chaufförer om uppsägning. Nu tar bolaget tillbaka sex av förarna. – Haanpaa planerade att ersätta oss med utländska chaufförer. Med det blev tydligen svårt att hitta kompetent arbetskraft, säger en av bolagets anställda.

Sekoavtal gäller inte tidningsbud

Seko har tecknat avtal för tidningsutdelare. Det lokala Stockholmsavtalet ger lägre ob-tillägg och tillåter kortare arbetstid än Transports avtal för tidningsbud.

Protesterna fortsätter – även på motorvägen

Aktionen "Här stannar Sverige" fortsätter. I dag, måndag, stod lastbilar med tända varningsblinkers på rad längs E4:an norr om Stockholm. – Gensvaret är enormt. Vi har till och med fått sympatier från Australien, säger Johan Kullgren, en av initiativtagarna bakom protesten.

”Sakfrågetant” tar upp kampen mot rasism

Just när beskedet kommer att Sverigedemokraterna är Sveriges tredje största parti får Keth Thapper sitt nya jobb. På uppdrag från LO ska hon bekämpa rasism och främlingsfientlighet. Från grunden, inne i arbetarrörelsen och ute på arbetsplatser och skolor. Själv gillar hon Transports linje att utesluta aktiva SD:are.

Hallå där!

Björn Wiberg, tidigare journalist på Transportarbetaren. Du har skrivit boken Cirkelns skugga som handlar om ett fackförbund med skandaler, intriger och kärlek.

Hallå där!

Magnus Niska, lastbilschauffören i Haparanda som tvingades amputera höger arm, är först i världen med en protes som är inkopplad till skelett, nerver och muskler. Hans hjärna och protesen står i direktkontakt med varandra.

”Vår artikel är relevant och viktig”

Transportarbetarens artikel med rubriken "Rasist bakom danska chaufförsaktionen" har väckt irritation bland chaufförer och åkare som stödjer protesten. Publiceringen har också lett till rena personangrepp på den reporter som skrev texten, framför allt på Facebook.

Danska Facebooksidan stängd

Den danska Facebookgruppen som stöttar chaufförsupproret stängdes i natt. En ny grupp har startats. Och svenska chaufförer rasar mot att Transportarbetaren berättade att en känd dansk rasist låg bakom den första sidan.

Sara får själv avgöra om nattkunderna är farliga

Under en timme på E6:an passerar du en handfull mackar som har öppet hela natten. Bakom disken på var och en av dem står en ensam anställd som själv avgör om kunderna är så farliga att de inte borde släppas in. Trots att ett av tre rån mot mackar sker på natten.