Du har valt att läsa om:

Rasist bakom danska chaufförsaktionen

Här stannar Sverige! får stöd från en rad länder. Där startas Facebookgrupper som uppmanar chaufförer att följa den svenska protesten och stanna sina bilar. Den danska drivs av en känd rasist som har motarbetat facket.

Lavallagen kan ändras

Kollektivavtalens ställning ska stärkas så att arbetare från andra EU-länder ska få bättre skydd här. Regeringen ger nya direktiv till utstationeringskommittén, som redan är igång att se över reglerna för arbetstagare från andra EU-länder som tillfälligt jobbar i Sverige.

Riksdagen sätter ner foten om lastbilar och taxi

I går, onsdag, tog riksdagen tre beslut som ska bringa mer ordning och reda i transportsektorn. Det handlar om sanktionsavgifter för cabotagebrott, klampning av fordon och tydliga maxpriser för taxiresor.

Unga LO:are tränas i makt

Den som har kunskap och får med sig kollegorna kan förändra. Med den insikten kommer Etem Gegic att fortsätta strida som skyddsombud. Och ta upp kampen för schysta villkor på vägarna.

Friheten det bästa med ensamjobbet

Anki kör varv efter varv för att hålla buset borta från folktomma firmor och butiker. Rosita kryssar genom natten med bilen full av tidningar. Per har just lastat av ännu ett kök från flaket. Alla tre har de en sak gemensamt. Gemensamt med många andra transportarbetare. De jobbar ensamma.

Transport vill begränsa ensamarbetet

Inget ensamarbete på nätterna. Fackets hårda krav krockar med ägarnas önskan om lönsamhet. Arbetsmiljöverket är inte alltid ett stöd när det gäller säkerhet på mackarna.

Här bevarar ordningsvakterna lugnet på stan

I en framtid där allt fler vill ha allt mer trygghet kan ordningsvakter ta över uppgifter från polisen. De kan täcka upp där polisens resurser inte räcker till. I Landskrona är framtiden redan här.

”Väktare borde ta över polisens uppgifter”

Framtidens väktare behöver både klara mer teknik och vara bra på att se helheten. Och kanske är väktarna de nya poliserna. – Om bevakningsbranschen hänger med i den här utvecklingen kommer det att finnas en massa jobb i framtiden. Annars blir det svårare, säger branschens ordförande Björn Eriksson.

Svenska kollektivavtal – eller?

Krönika. Jag har den senaste tiden fått flera frågor om Transports hållning till Sverigedemokraterna. Speciellt sedan nummer tio 2014 av Transportarbetaren publicerades. I det numret fanns en enkät på sista sidan där en av de tillfrågade fällde nedsättande omdömen om medborgare som valt att lägga sin röst på just Sverigedemokraterna.

Därför får inte aktiva Sverigedemokrater vara med i Transport

Krönika. Jag har den senaste tiden fått flera frågor om Transports hållning till Sverigedemokraterna. Speciellt sedan nummer tio 2014 av Transportarbetaren publicerades. I det numret fanns en enkät på sista sidan där en av de tillfrågade fällde nedsättande omdömen om medborgare som valt att lägga sin röst på just Sverigedemokraterna.