Du har valt att läsa om:

Taxibilar rullar med bidrag

Taxiförare med nystartsbidrag har ökat med 32 procent på två år. Siffrorna gäller Malmö, där både taxiorganisationen och Transport tycker att Arbetsförmedlingen ska stoppa fuskande taxiåkare.

FN:s sändebud till Transport

Fackligt aktiva som fängslas behöver större uppmärksamhet av FN, anser Transports Saied Tagavi och Lars Lindgren (bilden). Förbundet har bjudit in världssamfundet till ett samtal. Nu har FN tackat ja och skickar i slutet av november en av sina rapportörer till Stockholm för att möta facket.

Hallå där!

Andreas Holtermann, dansk professor i ergonomi, har just mätt hur sopgubbar belastas i jobbet. I genomsnitt tog de 17 000 steg på fyra timmar.

Hallå där!

Anneli Gomér, väktare på Securitas i Södertälje, är en av 16 konstnärer som ställer ut på Runös vintersalong i januari och februari. Det blir andra året i rad och den här gången är hon enda transportaren bland utställarna.

Flyttfirmor närmar sig Almega

S3F – en av flyttfirmornas organisationer – byter namn och närmar sig Almega. Samarbetet handlar om att påverka politiken. Så om företagens flyttgubbar har kollektivavtal kommer det även i fortsättningen vara underskrivet av Transport och Biltrafikens Arbetsgivareförbund.

Facken vann – chaufförer får fast lön

Efter mer än ett års påtryckningar lyssnar Region Dalarna på facket. De prestationsbaserade lönerna för chaufförer kommer att förbjudas när den samhällsbetalda trafiken ska handlas upp med ett tio år långt kontrakt.

Transportare möts i riskkapitalets hotell

Riskkapitalisterna – ett massförstörelsevapen. Transports Lars Lindgren skräder inte orden när han beskriver hur riskkapitalet köper upp företag, suger ut dem – och sedan gör sig av med dem.

Transport återtar uppsägning av hamnarbetarnas avtal

Transport har tagit tillbaka uppsägningen av stuveriavtalet. Förbundet ville bryta uppgörelsen i förtid, på grund av oenighet om premiebetalningarna till den stiftelse som gör det möjligt för äldre hamnarbetare att gå i förtida pension. I dag enades parterna. Premien höjs och stuveriavtalet löper nu planenligt vidare till den 31 mars 2016.

Max är inte rädd att säga vad han tycker

Satirtecknaren Max Gustafson häcklar den nyliberala samhällsutvecklingen och allt han anser att den för med sig: Växande ojämlikhet, galopperande miljöförstöring, hårdare socialt klimat och ökande rasism. Så hur kunde en av hans antirasistiska teckningar plötsligt dyka upp i Sverigedemokraternas propaganda?