Varje dag får omkring 25 män i Sverige diagnosen prostatacancer. För att stödja forskningen har ett gäng unga killar i truckverkstan i Göteborgs hamn engagerat sig i en insamlingskampanj. En global variant av den uppmärksammade Mustaschkampen. Redan innan tävlingen formellt startar har hamnarbetarna hyllats för sin insats.
En vårdag kastade Sebastian Näslund loss från Göteborg. I en egenhändigt byggd båt på fyra meter skulle han korsa Atlanten. Ensam. På resan hoppades han finna harmoni. Det blev inte så. Ombord fanns en person till. En som inte lämnade Sebastian någon ro.
Från och med nu på måndag är det tvåskift som gäller för en av sopbilarna i Söderhamn. Transports ombudsman Christina Mattisson beklagar att ett av de få kvarvarande sju till fyrajobben försvinner.
Den sista april nästa år löper avtalet ut för omkring 120 000 bemanningsanställda. När det förnyas vill Transport bland annat ändra på arbetsvillkoren så det blir lättare att kombinera bemanningsjobb med familjeliv och fritid.
Allt fler batteridrivna elbilar rullar på vägarna. Fast inte i tung fjärrtrafik. För att klara resan Stockholm-Göteborg skulle det krävas ett batteripack på 40 ton! Lösningen kan i stället bli elvägar, med trådlastbilar. Att elektrifiera triangeln Stockholm-Malmö-Göteborg kostar omkring 15 miljarder kronor. – Billigt, säger anhängarna.
Inom ett par år ska Sverige ha två testanläggningar där lastbilar eller bussar körs på el på allmän väg. Det är målet för Trafikverket, Vinnova och Energimyndigheten, som dragit i gång ett gemensamt projekt. – Elvägar är den enda lösning vi ser för att få ner utsläppen från den tunga trafiken, säger Anders Berndtsson på Trafikverket.
Vad är Scanias huvudspår när Sveriges fordonsflotta ska bli fossil-oberoende om bara 16 år? – Elvägar är en fantastisk vision. Fast den traditionella förbränningsmotorn kommer att finnas kvar länge. Frågan är bara vad man stoppar i den, säger Nils-Gunnar Vågstedt, forskningschef på Scania.
El, gas eller biodiesel. Vad blir framtidslösningen för Volvo, som numera är världens största lastbilstillverkare? – 96 procent av allt bränsle som används vid transporter kommer fortfarande från oljan. Ett stort fokus ligger på energieffektivitet, säger miljöchef Lars Mårtensson.
Elen är på väg. Men det handlar inte om ett 40 ton tungt batteripack i lastbilen som ska ta sig från Stockholm till Göteborg. Framtidens godstrafik skulle kunna drivas med trådar i luften eller skenor under vägbanan. Den enda lösningen på klimatfrågan, anser statliga Trafikverket.
Månadens medlem.
Hon sjunger opera i ett metalband och har dragit i gång en sprillans ny fackklubb på sin arbetsplats. Väktaren Malin Johnsson är inte rädd för att sticka ut.