Debatt.
Svenska Transportarbetareförbundet kräver 5,5 procent i löneökning på 12 månader samt ett engångsbelopp med 5 700 kronor. Vårt lönekrav är högre än övriga fackförbunds i årets avtalsrörelse. Vi kräver den högsta ökningen i modern tid och vi är beredda att göra det som krävs för att få igenom våra krav.
Ledare.
En topp-vd tjänar i snitt 77 gånger mer än en lastbilschaufför eller en terminalarbetare. Det visar LO:s rapport Makteliten. Och precis som förra året är det en eskalerande utveckling, där klyftan mellan arbetare och näringslivets toppchefer vidgas mer och mer.
Ordförandeord.
Avtalsrörelsen är i gång mina vänner och vårt förbund har denna gång valt att ställa sig utanför LO-samordningen som ju i mångt och mycket styrs av industrifacken.
Åkeri.
Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson har provkört en ellastbil. Vi frågade honom om det var någon skillnad jämfört med de timmerbilar han körde förut.
Terminal och bensin.
Vid årsskiftet infördes en ny lag i syfte att göra det svårare för kriminella att skicka olagliga varor som narkotika och vapendelar i paket. Men en rundringning till några terminalarbetare visar att få känner till att de nu ska vara uppmärksamma på misstänkta försändelser.
Arbetsmiljö.
Fackets enkät om stress och körtider har redan gett resultat. Regionen sätter in fler bilar, åkerierna står för lunch när färdtjänstförare får körningar till annan ort.
Arbetsmiljö.
Det hade inte behövt vara så illa. Men problemet med den pressade arbetssituationen är komplext, har många aspekter. Arbetet med Transports enkät visar att facket gör skillnad. Det tycker färdtjänstföraren Rasmus Österström, skyddsombud på Connect Bus i Norrköping.
Taxi.
Passageraren drog fram en kniv och talade om att han njöt av att sticka folk. Sedan tvingade han taxichauffören att lämna ifrån sig kontanter. Nu ställs en man i 35-årsåldern inför rätta, misstänkt för rånet i Uppsala.
Blogg.
Åsa Alvetjärn har börjat en yrkesutbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är hennes berättelse, i fem delar, om hur det går att som snart 50-årig journalist börja ratta tunga fordon.