Finland skärper beställaransvaret
Våra nordiska grannländer stramar upp reglerna kring tillfälliga inrikestransporter, så kallat cabotage. I Danmark krävs nu att föraren har med sig dokumentation i bilen. Finland går ännu längre och stärker sitt redan tydliga beställaransvar. – Om det fuskas i Finland så ryker beställaren, konstaterar Magnus Falk på Transport.
Cabotagelagstiftningen, som gäller i hela EU, har kritiserats hårt. Kritiken gäller framför allt att kontrollen är för dålig och att många cabotagetransporter är olagliga.
Utifrån EU:s förordning har vissa europeiska länder valt att styra tillämpningen på något olika sätt med nationella regler.
– Från fackföreningshåll framhålls ofta Finland och Holland som goda exempel, säger Magnus Falk, transportpolitiskt ansvarig i Transportarbetareförbundet.
Den 25 april träder en ny lag i kraft i Finland, med utökat beställaransvar.
Lagändringen gör att transportbeställaren nu måste försäkra sig om att transportören har trafiktillstånd, betalar skatt och uppfyller arbetsgivaransvaret. Om beställaren fattar misstankar om att allt inte stämmer, till exempel genom låga priser, blir det olagligt och straffbart att ingå avtal.
– Finland hade redan förut ett tydligt beställaransvar, nu blir det ännu tydligare, något som vi skulle behöva i Sverige också, säger Magnus Falk.
Enligt den svenska yrkestrafiklagen kan en beställare dömas till böter eller fängelse om han eller hon känt till att transportören inte haft tillstånd, eller haft ”skälig anledning att anta” att det saknades.
Men den svenska varianten har visat sig verkningslös eftersom det är svårt att bevisa att beställaren har vetat om detta.
I Danmark gäller regeländringen dokumentationen som ska bevisa att en cabotagetransport är laglig.
Enligt EU:s cabotageförordning ska transportföretaget kunna lämna tydliga bevis för rätten att utföra cabotagetransport. Men i en promemoria från december 2010, gjord av Åklagarmyndighetens Utvecklingscentrum Malmö, konstateras att det i EG-förordningen inte är ”tillräckligt preciserat under vilka förutsättningar (framför allt när och var) handlingarna ska uppvisas”.
Det har även Trafikstyrelsen i Danmark kommit fram till. På grund av detta specificeras kraven på vilken information en förare som utför cabotagestransport måste kunna visa upp vid en kontroll.
Från och med den 20 april måste föraren kunna visa vem som är avsändare och mottagare samt när och var godset ska levereras. Dessutom ska det finnas information om lasttyp, vikt och fordonskombinationens registreringsnummer, skriver danska Trafikmagasinet.
Enligt John Roy Vesterholm, chefsjurist på Dansk transport och logistik, DTL, ska detta göra det lättare för kontrollmyndigheterna.
Nyheten har väckt reaktioner bland danska speditörer, som menar att de nya kraven skulle strida mot EU-rätten. Det håller dock inte John Roy Vesterholm med om.
– Påståendet om att ändringen är i strid med EU-rätten anser jag vara av mer politisk än juridisk karaktär. Det handlar inte om någon ändring av kraven på dokumentation som finns i EU-reglerna, utan endast en precisering av dokumentationskravet, säger han till danska Trafikmagasinet.
Att införa den danska skärpningen rakt av även i Sverige tror Transports Magnus Falk skulle ge liten effekt.
– Vi har dålig koll på cabotage i Sverige till att börja med. Att införa sådana krav skulle nog varken göra till eller från. Men om det skulle göras i kombination med finnarnas regeländringar skulle det kunna vara något, säger han.
På Sveriges Åkeriföretag Syd, menar Anders Falk att den danska förändringen är ett steg i rätt riktning. Men även han skulle gärna se den finska lagstiftningen om beställaransvar i Sverige.
– Det skulle underlätta för polisen när de gör kontroller. I dag kan de inte på plats avgöra om det är en olaglig cabotagetransport eller inte, säger Anders Falk.
För svensk del finns inga konkreta förslag till förändring av lagstiftningen men frågorna är ständigt aktuella. Under förra året genomförde Rikspolisstyrelsen och Transportstyrelsen, på uppdrag av regeringen, en utredning av hur bra reglerna följs på svenska vägar.
Enligt rapporten, som nu skickas på remiss, kom man bland annat fram till att frågan om att registrera utländska fordon i vägtrafikregistret ska utredas separat.
Rikspolisstyrelsen ska också ta fram föreskrifter om enskilda polisers rätt att ta nycklar och registreringsskyltar från fordon så att de hindras från att köra vidare. Till slutet av juni ska Rikspolisstyrelsen och Transportstyrelsen dessutom ta fram en strategi för kontroll av yrkestrafik på väg.
Transports Magnus Falk hade önskat mer handfasta förändringar när rapporten presenterades, men hoppas att den pågående utredningen ska leda till något bra.
– Jag vill framför allt ha bättre kontroll av den befintliga lagstiftningen i Sverige, det är kontrollen som brister, säger han.