Finns det några alternativ till varslen?

Krönika. I höstas duggade varslen tätt på arbetsmarknaden. Det gällde inte enbart hos oss i Sverige. Inom den Europeiska unionen har arbetslösheten aldrig varit större än nu. Mer än 26 miljoner européer går utan jobb, varav 400 000 i vårt land.

Det är egentligen bara USA som kan visa på minskad arbetslöshet. Varför, är det många som frågar sig. Vad gör USA som inte Sverige och EU gör? Svaret är offentliga investeringar. President Obama genomför det som varje ansvarsfull politiker borde göra i tider av svag ekonomisk tillväxt.

Folk i allmänhet är bekanta med uttrycket ”man kan inte bromsa i uppförsbacke”. Gör man det står man snart stilla och i värsta fall börjar man rulla bakåt. Det är precis det som man gjort i Europa. Sverige kan kritiseras för att man inte satt i gång investeringar av nationellt intresse. Järnvägsnätet är i stort behov av underhåll, och nybyggnation och underhåll av vägnätet borde vara en prioriterad fråga för vilken regering som helst.

En annan sektor det inte talas så mycket om är el-distributionen. Det svenska el-nätet är hopplöst ålderdomligt och kräver stora resurser i framtiden. Vi har stor brist på bostäder. Framför allt hyreslägenheter saknas. Bland annat har universitetsstäderna svårt att erbjuda studenterna en bostad till en rimlig kostnad. Detta har resulterat i en omfattande svart marknad, där studenterna får betala höga hyror och husägarna får stora inkomster.

Och som om inte det skulle räcka finns det också ett enormt renoveringsbehov av miljonprogrammets bostäder.

Jag hoppas att en viss statsminister vaknar upp med ett ryck en morgon och säger till sig själv: Heureka, jag har det! Låt oss börja bygga fler bostäder så att de unga får en bra start i vuxenlivet! Låt oss bygga ut de dåliga vägarna, och då börjar vi med Europaväg 20 mellan Örebro och Göteborg. Därefter fixar vi till riksväg 40 och 45, under tiden som vi ökar arbetet med att underhålla de andra vägarna i landet.

Och eftersom alla medborgare och företag ska ha tillgång till billig el så bygger vi ut kapaciteten i el-nätet!

Lagom till frukosten kommer samma statsminister på att järnvägen helt enkelt måste fungera, och beslutar sig för att investera rejält i såväl nybyggnation som underhåll av befintligt järnvägsnät.

Tyvärr tror jag inte att ovanstående scenario kommer att ske, vare sig efter en god natts sömn eller till frukost. Men låt oss leka med tanken att det varit så. Investeringar i ovan nämnda sektorer skapar jobb och här talar vi om många arbetstillfällen. Aktiva åtgärder från regeringens sida i bostadspolitiken skulle också generera sysselsättning. Man brukar säga att en byggnadsarbetare generar arbeten till fyra andra.

Utbyggnad och underhåll av vägnätet är ett krav som många bilister och yrkesförare framfört. Inte minst Yrkesförarråden runt om i landet har pekat på behovet. Det är skandal att Europaväg 20 mellan Stockholm och Göteborg inte har acceptabel standard hela vägen. Även här kunde det skapas massor av arbetstillfällen.

Så det är klart att alternativet till varsel är investeringar. Det är regeringen som har det yttersta ansvaret för att detta sker. Den åtstramningspolitik som förts under flera år är direkt skadlig för Sverige.

Även om vårt land skulle gå ekonomiskt ”back” några år är det inte någon katastrof. Men att ha massarbetslöshet, på grund av att man inte använder de möjligheter som står till buds, är inte bara en katastrof utan dessutom oansvarigt.

Därför uppmanar jag er alla: kräv på alla upptänkliga sätt att de nödvändiga statliga investeringarna startas nu!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Johan Danielsson (S) i Europaparlamentet september 2024.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Fredrik Söderqvists doktorsavhandling handlar om maktbalansen på arbetsmarknaden och arbetsplatsen i moderna arbetsmarknader.

Reducera inte de anställda till biorobotar

Appar som chefer och realtidsövervakning. Digitalisering och datastyrt ledarskap är här och kommer att stanna. Men hur det används beror till stor del på hur arbetsgivare och fack samverkar, det är en slutsats som går att dra från LO-ekonomen Fredrik Söderqvists doktorsavhandling.

Snabbkoll om EU-valet 2024. Illustration: Mattias Käll

Så påverkar EU-valet dig och dina arbetsvillkor

Europaparlamentet. I juni går hela Europa till val. EU:s medborgare får då välja sitt parlament. Det som händer i Bryssel påverkar hur du har det på jobbet.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Nämn aldrig att du kör lastbil!

Hälsa. Nämn inte att du kör lastbil. I varje fall inte under ett läkarbesök för då kan det gå riktigt illa.

Verkligheten

Musik. Det är tråkigt att diska. Så jag ställer upp cd-spelaren på köksbordet, stoppar i en gammal cd med The Latin Kings – och hoppas att det ska gå bra den här gången. Det gör det inte.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Får vi stanna eller måste vi lämna?

Upphandling. Ordet upphandling får mig att rysa av obehag. Upphandling är den process som företag, organisationer med flera använder för inköp av varor och/eller tjänster. I min bransch handlar det främst om bevakningstjänster.

Vem vinner på väskförbudet?

Säkerhet. Det är snart ett år sedan som polisen införde ett förbud mot väskor på evenemang som kräver polistillstånd eller som måste anmälas till polisen. För bevakningsbranschen har det inneburit ”klirr i kassan”.

Den fackliga kampen är global

Ordförandeord. Vikten av internationellt fackligt samarbete kan aldrig underskattas. Vårt förbund arbetar inom ett flertal internationella federationer.

Friskvård och skyddsombud

Ledare. Arbetsmiljöverkets statistik visar en otäck ökning både på antalet dödsfall relaterade till arbetsplatsolyckor och anmälda arbetsolyckor som ledde till sjukfrånvaro.

Med samlad kraft kan vi få ett slut på Teslakonflikten

Öppet brev. Teslakonflikten har nu pågått under en så lång tid att det saknar motsvarighet i modern svensk fackföreningshistoria. Sverige har åter arbetsköpare som organiserar storskaligt strejkbryteri.

Fusket och utnyttjandet måste få ett slut!

Debatt. Varje år kommer chaufförer från övriga Europa till Sverige för att arbeta. Sex månader i sträck, långt från sina familjer, bor de i sina lastbilar – sover, äter och arbetar till mycket låga löner och ofta orimliga villkor – innan dem åker hem för några dagars vila. Sedan börjar cykeln om igen. Denna verklighet är oacceptabel.

Men våra villkor då?

Debatt. Läste i senaste numret av Transportarbetaren om Andres som fick gå efter att han drack energidryck på sin mack. Eftersom jag själv är stationsanställd så fick det mig att tänka på några saker.

Vägens hjältar förtjänar uppskattning

Debatt. Dygnet runt, sju dagar i veckan, sommar, vinter, höst och vår. Vilka jag pratar om? Det är vägens hjältar, de som ser till att tidningen kommer till din postlåda, de som kör taxibilen som tar dig till flyget, de som levererar paketen du har beställt.