Micke Cronströms julafton börjar med julfrukost hemma hos chefen. Sen är det tomte för hela slanten som gäller ända fram till sena kvällen. Då åker han hem till en kompis för att käka julmiddag och tomta en sista gång för kompisfamiljens tonåringar.
Close
Micke Cronströms julafton börjar med julfrukost hemma hos chefen. Sen är det tomte för hela slanten som gäller ända fram till sena kvällen. Då åker han hem till en kompis för att käka julmiddag och tomta en sista gång för kompisfamiljens tonåringar.
Close

Finns det några snälla barn här?

Månadens medlem. Tomten, finns han? Jajamän. Han heter Micke Cronström och kör taxi. Bor du i Stockholm och har bokat en taxitomte på julafton kan det hända att det är Micke som kliver in och frågar om det finns några snälla barn.

Den 24 december ser Micke Cronströms arbetsdag minst sagt annorlunda ut. Då lämnar han taxiuniformen hemma och tar på sig tomtestassen. Skägg och hår sprejar han vitt. Innan han sätter sig i taxin … f’låt släden … går han igenom namnen på alla renar en sista gång. Tomten måste kunna svara som ett rinnande vatten när barnen frågar vad de heter: Rudolf, Blixten, Komet, Dunder och fem till. Han repeterar hur många tomtenissar tomten har, var han bor, hur tomtemor mår och var han har parkerat släden. Runt hörnet.

Det är Taxi Stockholm som erbjuder tjänsten till familjer som inte vill skicka ut någon att köpa tidningen precis när tomten ska komma. Bokar gör de i god tid och dan före dan ringer tomtarna upp familjerna och dubbelkollar så allt blir rätt. Namn och ålder på barnen, vilken dörr det ska knackas på och var säcken med klappar finns. Och så den obligatoriska entrén: Finns det några snälla barn här?

Ja, finns det några snälla barn Micke?

– Jo. De jag träffar är allt från bebisar till barn på nio, tio år. De har inte lärt sig att vara elaka än, säger han.

Det här är tredje julen Micke Cronström drar på sig tomteluvan. När han fick frågan första gången 2013 var han alldeles ny i branschen. Han hade jobbat med en rad olika saker, bland annat inom bilbranschen, på bensinstation, som snickare, inom försvarsmakten, i scouterna och som vakt. Men jultomte var nytt. Det lät ju som en kul grej! Dessutom, utan egen familj har julafton ingen större betydelse för Micke. Han kunde lika gärna jobba och förgylla dagen för andra.

Och Tomten Cronström gick all in. Sparade ut skägget. Det blir roligare för barnen om det är på riktigt, tänkte han. Hittills är det ingen som har avslöjat honom. Skägget är ju äkta. Alla i familjen är på plats. Och klapparna har han med sig. Det är idiotsäkert – och värdefullt.

– Det ger barnen något att tro på, säger Micke. I dagens IT-samhälle har vi så bråttom och stressar överallt. De kan behöva en lugn stund på julafton och få tro på något annat.

Taxitomtarna får en lista med adresser som ska besökas och får sen lägga upp slingan som det passar bäst. En halvtimme hos varje familj till ett fast pris – chauffören tjänar sin procentlön som vanligt – och däremellan ska det finnas tillräckligt med tid för att slippa stressa.

En gång, mitt emellan två julklappsutdelningar, ringde växeln. Ett litet barn hade brutit fingret och behövde åka till akuten. Micke befann sig i området och hade barnstol i bilen. Kunde han? Jorå. Barn och förälder blev glatt överraskade när tomten satt bakom ratten.

– Hon berättade för alla i väntrummet att hon fått åka med tomten, haha!

När Transportarbetaren träffar Micke är det mer än månad kvar till julafton. Än finns det ingen snö på Stockholms gator. Julskyltningen har inte kommit upp än. Att tomten nu dyker upp i innerstan får både parkeringsvakter och flyttgubbar att stanna till och ta upp sina mobiler.

– Kolla hit!

– Kan jag få ett leende?

– Hallå får jag ta en bild?

Micke Cronström är van. Även tomten måste ju gå på toa ibland och när han på julafton svänger in på bensinstationer och andra ställen för människor i nöd får han alltid lägga till lite extra tid för alla som vill ta en selfie eller sitta i knät.

Det gör inget. På julafton är det allt eller inget som gäller.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Christian Florin

…du och stuverikollegan Betim Bajrami i Göteborgs hamn har på tre veckor värvat 26 nya medlemmar till Transport.

Transportarbetarens logga

Uteslutning prövas i hovrätten

Juridik. Transports rätt att utesluta en medlem som politiskt aktivt arbetar mot förbundets mål ska avgöras av Svea hovrätt. På onsdag inleds rättegången.

Transportarbetarens logga

Uteslutning av SD-politiker uppe i rätten

Facket. Tingsrätten prövar Transports rätt att utesluta en sverigedemokratisk kommunpolitiker. I veckan hölls huvudförhandlingen i Stockholms rådhus. Den lastbilschaufför som stämt förbundet hävdar att fackets starka ställning gör uteslutningen lagvidrig.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Månadens klubb
Den nybildade Transportklubben på Frigoscandia i Helsingborg. Foto: Alexander Malmqvist

Gammal fackklubb i ny kostym

Helsingborg. Det fackliga är också en färskvara. När Frigoscandia gick över från Handels lageravtal till transportavtalet var det angeläget att snabbt få i gång arbetet med en ny klubb.

Månadens medlem
Danijel Kovacic, uniformsklädd och klar för nästa flygning.

”Folk älskar jobbet men har inte råd att stanna kvar”

Flyg. Högt ovan molnen har flygvärden Danijel Kovacic upplevt både frierier, svimningar, magsjuka och en misstänkt hjärtinfarkt. Jobbet är fantastiskt, tycker han, men pandemin kom med sänkt lön och sämre arbetsvillkor. Därför engagerade han sig fackligt.

Månadens ungdomssatsning
Pea Olsson, Tobias Nilsson och Linus Gustavsson spelar Coup på avdelningskontoret i Borlänge.

Avdelning 88 testar nya grepp

Fackligt arbete. Spel och pizza. Det är Transport i Dalarnas recept för att sänka tröskeln till facket.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Månadens medlem
Pea Olsson med kompisen och kallblodstravaren Frost vid travgården, där hon hjälper till med skötsel och träning av hästarna. Foto: Justina Öster

Hästar och facket får Pea att må bra

Glädjeämnen. – Jag har fått jättemånga kompisar via facket. Och hästarna hjälpte mig komma tillbaka efter att jag gått in i väggen, säger taxiföraren Pea Olsson.

Månadens medlem
Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Månadens seniorer
Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Hallå där!
Fredrik Cederlöw, flygttekniker och silvermedaljör i yrkes-VM. Foto: World Skills Sweden

Fredrik Cederlöw

…flygtekniker och silvermedaljör i Yrkes-VM i Lyon. Hur känns det nu, några veckor efter silvermedaljen?

Arbets-liv
Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.

Sofie och Carina startar nätverk för arbetslösa

Arbetslöshet. Carina och Sofie blev vänner genom facket. Nu är de arbetslösa och vill samla fler i samma situation. För att lyfta de problem och svårigheter de står inför.

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."