Finsk ståljätte hälsotestar chaufförer i corona-jakten

Åkeri. För att spåra coronavirus inför stålkoncernen Outokumpu obligatorisk hälsokontroll för lastbilschaufförer och andra besökare som ska in på området. Det är väktare som gör testerna, som bland annat innehåller febermätning.

– Syftet må vara vällovligt. Men vår uppfattning är att Outokumpu saknar stöd i lagen för att testa på det här sättet. Det är också anmärkningsvärt att testerna bara omfattar besökare, inte Outokumpus egen personal, säger Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig.

Den finska ståljätten Outokumpu har fabriker på flera svenska orter, bland annat Torshälla och Avesta. Förra veckan gick företaget ut med att alla besökare måste underkasta sig hälsokontroller – tester som nu startar i full skala under onsdagen.

En stor grupp som påverkas är lastbilschaufförer som hämtar eller lämnar gods. Före inpassering måste de svara på frågor om bland annat hosta, problem med luftvägarna, halsont och i fall man besökt ”riskområden”.

I kontrollen ingår att väktarna, som är anställda på Avarn, ska ta på sig skyddshandskar och mäta kroppstemperaturen i pannan på besökaren. Resultatet noteras i svarsprotokollet.

Transport ifrågasätter Outokumpus hälsotester. Ombudsman Martin Miljeteig säger:

– För väktarna är det en ny arbetsuppgift som ska förhandlas med facket. Men de åkerier och företag som berörs har struntat i att mbl-förhandla och göra adekvata riskbedömningar.

– Vi har också svårt att se att det finns lagstöd för att tvinga på besökare, ”tredje man”, hälsokontroller. Testerna väcker också frågor om GDPR. Hur hanteras de känsliga personuppgifter som väktarna samlar in? Vi kommer att kontakta Datainspektionen för att få deras syn.

Jonas Nordlund är pressansvarig på Outokumpu. Han bekräftar att företaget kommer att köra i gång med testerna under dagen.

– Vi har redan infört reserestriktioner, från Kina och Italien. Nu utökar vi säkerheten genom att införa inpasseringskontroller. Chaufförerna får svara på frågor om hälsan och vi frågar om vi får göra en temperaturmätning. Vi tvingar ingen, men det som säger nej får inte passera in.

Restriktionerna för resor gäller Outokumpus egen personal. Enligt uppgift omfattar inpasseringskontrollen bara besökare, inte företagets anställda. Varför?

– Det stämmer att vi inte kommer att testa vår egen personal. Vi har andra sätt att följa upp deras hälsotillstånd.

Finns det stöd i lagen för att hälsotesta ”tredje man” på det sätt som Outokumpu vill göra?

– Det kan jag inte svara på.

Det är fråga om känsliga personuppgifter som samlas in. Hur ska de hanteras?

– Det har jag ingen kommentar till.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Finländare:
    3 april, 2020

    Miljeteig beter sig typiskt svenskt.

  2. Tommy:
    5 mars, 2020

    Outokumpu gör lite som dom vill. I Avesta skriver vakten upp personnummer när man skall in och lossa sitt gods. Ifrågasätter man dom får man inte komma in och lossa men dom är stora så dom gör som dom vill. Likadant med coronaviruset säger du nej får du inte komma in på området. Dom gör som dom vill utan lagstöd hittar bara på en massa saker tänker inte något på GDPR eller indentitetstölder. Dom skiter i allt dom är stora.

Lästips:

Tät Stockholmstrafik, tunga fordon och privatbilister.

”På en död planet finns inga jobb”

Klimat. Tjänstemannafacket Vision har som första fackförbund infört klimatombud – ett nytt fackligt uppdrag på landets arbetsplatser. Det går ut på att minska en verksamhets klimatavtryck och påverka arbetsgivaren att värna om miljön och minska utsläppen.

Regionala skyddsombud på fler arbetsplatser föreslår utredning

Arbetsmiljö. Minskad facklig anslutning, allt fler små arbetsplatser, otrygga anställningar. En statlig utredning som granskat de regionala skyddsombudens roll i arbetsmiljöarbetet räknar upp en rad skäl till att ombuden ska få besöka arbetsplatser även om det saknas medlemmar i facket.

Transportarbetarens logga

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.