FK: Taxiförare ofta sjukskrivna under pandemin

Covid-19. Taxiförare är ett av de yrken som oftast drabbades av sjukskrivningar under pandemin, visar en ny rapport från Försäkringskassan.

Taxiförare hade ungefär 40 procent överrisk att drabbas av sjukskrivning under pandemin, jämfört med snittet i alla grupper, enligt en ny rapport som Försäkringskassan gjort. Det går att jämföra med undersköterskor i hemtjänst och äldreomsorg, som hade 36 procent högre risk än snittet. Allra högst överrisk har förskollärare haft, 53 procent.

Det här ska jämföras med vissa grupper som kunde jobba hemifrån. Bland yrkesgrupper som it-arkitekter och systemutvecklare gav pandemin en hälsoeffekt som var precis omvänd. Sjukskrivningarna minskade och bland dem blev det en så kallad underrisk förs sjukskrivning med 24 procent.

Transports regionala skyddsombud i Stockholm Olivera Pobra är inte förvånad.

– Vi försökte driva frågan om barriärskydd och förbud mot framsätespassagerare i taxibilar hos Arbetsmiljöverket. Efter att jag skickat in fyra anmälningar sa de att jag inte skulle skicka fler då det skulle bli en flaskhalseffekt på besluten. Så jag slutade och hoppades att de skulle fatta ett generellt beslut. Beslutet togs till slut efter nio månader.

Arbetsmiljöverket fattade inget generellt beslut, så till slut var det ett enda åkeri i Stockholm som inte rättat sig efter Transports krav och tvingades införa skyddsåtgärderna.

Taxi Stockholm började däremot rekommendera barriärskydd och gjorde det möjligt för förare att välja bort framsätespassagerare.

– Taxichaufför är ett låglöneyrke och förarna jobbar på procentlön. De är i beroendeställning och den som tackade nej förlorar på det ekonomiskt, säger Olivera Pobra.

Ett annat beslut gick desto fortare på Arbetsmiljöverket:

– Den 29 september 2021 drog Folkhälsomyndigheten tillbaka restriktionerna. Den 6 oktober drogs kraven om barriärskydd och förbud mot framsätesåkning tillbaka med omedelbar verkan, säger Olivera Pobra.

Taxiförare hade också en överrisk på 42 procent för att drabbas av sjukskrivning på över 21 dagar.

En delförklaring till taxiförares utsatthet kan vara att det är ett jobb med nära kontakt med andra människor, enligt Försäkringskassan. Myndigheten skriver att annan förklaring kan vara att ett antal regioner anlitat taxiföretag för att köra ut och hämta självtest för covid-19, som kan ha gjort att förarna stötte på viruset än mer. Olivera Pobra har ytterligare två teorier om bakomliggande orsaker.

– I taxibranschen är det många små företag där det inte finns kunskap om arbetsmiljö och det görs ingen riskbedömning. En fjärde anledning är nog att det är många i högre ålder som kör taxi och tillhörde en riskgrupp. Med de företag som vi gjorde gemensamma riskbedömningar med, Sirius och Samtrans, kom vi fram till att äldre och personer som själva säger att de tillhör en annan riskgrupp skulle få välja bort körningar med förhöjd risk för smitta.

Under pandemin infördes en tillfällig ersättning för karens. På så sätt blev den första sjukdagen inte helt utan inkomst. Den har många använt. Mellan april 2020 och september 2021 har drygt två miljoner fått ersättningen. 60 procent av dem var kvinnor.

En slutsats från Försäkringskassan är därför att pandemin förstärkt klasskillnaderna mellan olika grupper på arbetsmarknaden. Försäkringskassan skriver att ersättningen för karens har haft en utjämnande effekt och troligtvis haft stor betydelse för människor med låga inkomster och för unga.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jan-Erik:
    5 april, 2022

    Jag hoppas att alla är väl medvetna om att de flesta taxibolagen, åtminstone i Stockholm, nu har plockat bort barriärskyddet och skippat alla andra skyddsåtgärder. Nu är det "business as usual". Själv jobbar jag för Taxi Stockholm och har ångest dagligen, då jag nu tvingas att köra passagerare i framsätet. Senast i fredags hade jag en kille som satt och hostade konstant. När man frågar Taxi Stockholms styrelse VARFÖR de agerar på detta sätt så blir svaret att "det handlar om varumärket". Man anser alltså att imagen är viktigare än personalens hälsa, trots att den nya omikronvarianten - BA2 - just nu exploderar nere i Europa och garanterat kommer att komma hit. Att då, som detta stora taxibolag, kläcka ur sig en sådan kommentar är inget annat än grundmurad cynism och ett vidrigt sätt att bemöta personal, som i grunden enbart är orolig för sin hälsa. Taxibranschen i dag genomsyras av en enorm empatilöshet, parad med en enorm okunnighet, och vem som helst inser ju att motsvarigheten är svår att finna i någon annan bransch. Mest störande är dock att företrädare för ett företag som Taxi Stockholm, med sin dominerande roll på huvudstadens gator och torg, inte inser att de som utför arbetet är rädda. I ett sådant läge faller onekligen det vackra pratet om kollektivavtal (som de inte följer) och personalvård tämligen platt.

Lästips:

Skallig man med vit t-shirt lyfter tyngder på ett gym.

Alexander krossade knäna under en truck

Åkeri. Svetten bryter fram på lastbilsföraren Alexander Eriksson i gymsalen. I juni krossade han bägge knäna under en truck som kom i rullning på flaket. – Varje gång jag är här ångrar jag att jag försökte stoppa den där jävla trucken!

”Det är modernt slaveri” säger William Sadeek, taxichaufför sedan 30 år, om plattformsbolagens villkor.

Förare vittnar om usla löner och arbetsvillkor

Taxi. På Stockholms gator är det en vanlig syn med svarta taxibilar som står utanför de stora växlarna Cabonline och Taxi Stockholm. De kallas ibland för friåkare och plockar kunder från gatan. Många kör också för Uber och Bolt. Men inte William Sadeek som tycker att apparna betalar alldeles för dåligt.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Tillåtet med pant på lustgastuber

Miljö. Landets kommuner får erbjuda pant till personer som lämnar in använda lustgastuber för återvinning. Den slutsatsen drar kommunernas branschorganisation Avfall Sverige som granskat lagstiftningen. ”Jättebra”, tycker miljöarbetaren Rasmus Forsberg i Göteborg.

Utredning för att stoppa onormalt låga anbud vid upphandlingar

Upphandlingar. Oseriösa taxi- och färdtjänstbolag som konkurrerar med undermålig och farlig arbetsmiljö och fuskar med löner, skatter och avgifter kan gång på gång vinna upphandlingar. Nu ger regeringen konkurrensverket i uppdrag att komma med förslag som ska underlätta för upphandlande myndigheter och enheter att välja bort anbud som är onormalt låga och oseriösa.

Tidningsbuden drabbas hårt av Tidöpartiernas höjda försörjningskrav för migrantarbetare. Bilden är en arkivbild.

Chock när tidningsbud sägs upp på VTD

Distribution. Ett 20-tal tidningsbud på Västsvensk Tidningsdistribution (VTD) vid filialen i Uddevalla och omkring 15 distributörer i Stenungsund blir av med sina jobb. Orsaken är att Bohusläningen och ST-tidningen övergår till enbart digital utgivning efter beslut av mediebolaget Stampen.

Avtal 2025
Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Självmord vanligare i vissa yrkesgrupper

Medicin. Manliga arbetare inom transport och renhållning tillhör yrkesgrupper med kraftigt förhöjd risk för självmordsbeteende. Det visar en studie från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.