Fler åker dit för cabotagebrott
Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.
När någon bryter mot reglerna kring cabotage och kombinerade transporter kan polis eller bilinspektör på plats ta ut en så kallad sanktionsavgift, i praktiken är det böter. När Transportstyrelsen har tagitsbeslut om sanktionsavgift får polisen klampa fast bilen, om frågan först har prövats hos Transportstyrelsen. Fram till den 1 juli i år var maxtiden för klampning 24 timmar, numera är den 36.
Det åkeri som kört en internationell transport till Sverige har under vissa förutsättningar rätt att köra ett antal nationella transporter innan bilen lämnar landet, det kallas cabotage. Kombinerade transporter är när åkerier som har yrkestrafiktillstånd i ett annat EU-land utför begränsade transporter på väg i Sverige efter att godset har kommit in på sjö eller järnväg.
Transportarbetaren har begärt ut siffror för hur många som fått sanktionsavgift under årets och förra årets första sex månader. I fjol rörde det sig om 13 sanktionsavgifter mellan den 1 januari och den 30 juni, i år 132. Under hela förra året hade Transportstyrelsen 65 ärenden kopplade till cabotage och kombinerade transporter.
Ökningen kan till en börja verka radikal. Men det finns flera saker som är bra att veta.
För det första. De regler som gällde fram till och med den 30 juni 2017 var formulerade på ett sådant sätt att Polisen och Transportstyrelsen gjorde olika tolkningar om när och hur sanktionsavgift skulle tas ut. Konsekvensen var att polisen nästan helt slutade kräva in sanktionsavgifter. Den 1 juli i fjol gick en så kallad författningsändring igenom, det kom helt enkelt nya och tydligare regler. Utifrån de nya reglerna gjorde Transportstyrelsen i höstas också ny vägledning om när och hur sanktionsavgifter ska tas ut.
Men den kanske största förklaringen är att trafikpoliser under våren har fått utbildning om hur och när sanktionsavgift kan tas ut. Under den perioden har de också haft praktik, och därmed haft något större fokus på brott mot reglerna för cabotage och kombinerade transporter.
– Det är lite svårt att säga så mycket om de här siffrorna. Mycket har hänt under perioden med ny vägledning och en utbildningsinsats för trafikpoliserna. Klart är att Transportstyrelsen har tagit emot betydligt fler ärenden av denna sort under våren 2018. Men det kommer att ta ett tag att se hur utvecklingen egentligen går, säger Jonas Lindvall som är utredare på Transportstyrelsen.